کنکور

معرفی رشته مهندسی مدیریت اجرایی

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

معرفی رشته مهندسی مدیریت اجرایی

معرفی رشته مهندسی مدیریت اجرایی

مهندسی مدیریت اجرایی جزو رشته‌های میان رشته‌ای هست که هدف اون توسعه و بسط دانش دانشجوها توی رشته‌هایی مثل مهندسی مکانیک، صنایع، برق، کامپیوتر و عمران هست.

دانشجوهای مقطع کارشناسی این رشته، آموزش‌های مرتبط با پایه‌های مهندسی و موضوعات پیشرفته اون توی تخصص‌های مختلف رو یاد می‌گیرن.

بر اساس نیاز جامعه، رشته مدیریت اجرایی رو به رشده و هدف اون تربیت و پرورش اون دسته از مدیرانی هست که کارکردها و توانایی‌های کلان و بزرگ مدیریتی توی سطح‌های متفاوت دارن، که بتونن توانایی‌های خودشون‌ رو به اجرا در بیارن. عموما افرادی که توی مقطع ارشد تحصیل کردن، برای این مورد انتخاب می‌شن.

قسمتی از موضوعات مورد بحث مدیریت اجرایی شامل مباحث رفتار سازمانی و مدیریت تأثیرگذار توی منابع انسانی، تجزیه و تحلیل مسائل و ارائه راهکارهای قابل اجرا توی زمینه واحدهای تولیدی و خدماتی و در انتها مدیریت برنامه‌ ریزی استراتژیک هست که این‌ها توی مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجوها مورد بررسی قرار داده میشه.

اون دسته از دانشجوها و کسایی که توی این رشته‌ها فارغ التحصیل شدن اغلب پست‌های مدیریتی و وظایفی نظیر مدیریت تأسیسات نفتی و پالایشگاه‌ها و واحدهای فنی و تولیدی طرح‌های برنامه‌های اقتصادی برای ارگان‌هایی مثل وزارتخانه و سازمان‌ها فعالیت می‌کنن.

از مهمترین هدف‌های مدیریت اجرایی؛ تربیت و پرورش مدیرانی هست که توانایی و قابلیت و کارایی ارتقای مستمر و بهره ‌وری سازمانی رو داشته باشن، و اینطوری طراحی شده که افراد در مقطع کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل بپردازن.

رتبه قبولی رشته مهندسی مدیریت اجرایی

کارنامه قبولی رشته مهندسی مدیریت اجرایی

ادامه تحصیل رشته مهندسی مدیریت اجرایی

فارغ التحصیلای این رشته می‌تونن توی بیشتر رشته‌های مهندسی و به ویژه رشته‌ای که پودمان اون رو به عنوان اختیاری انتخاب کنن و به راحتی ادامه تحصیل بدن. اونا توانایی ادامه تحصیل توی کلیه گرایش‌های رشته‌های مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک و مهندسی عمران رو دارن.

مهارت و توانایی لازم رشته مهندسی مدیریت اجرایی

توجه به مهارت‌های آموزشی ارائه شده به کارشناسای این رشته مهندسی و فارغ االتحصیلای این رشته، توان فعالیت در ۴ یا ۵ رشته مهندسی رو دارن و به جای پرداختن به مبانی عمیق علمی و بدنه دانش هر یک از این رشته ها، میتونن زمینه های کاربردی اونا رو در عمل به کار بگیرن. برای همین، کارشناسا میتونن توی واحدهای صنعتی کوچیک و متوسط شهرستان‌ها و مناطق بومی خودشون فعال بشن. جذب این کارشناسان توی واحدهای خدماتی و اداری به واسطه توانایی اونا توی تخصص‌های کامپیوتر، برق و صنایع امکان پذیره. راه اندازی شبکه‌های کوچیک رایانه‌ای و مهندسی رایانه‌های شخصی توی ادارات، سازمان‌ها و واحدهای صنعتی، کنترل کیفیت و بهره‌وری و کنترل پروژه توی شرکت‌ها و واحدهای صنعتی، برآورد توی پروژه های عمرانی، طراحی و تولید به کمک کامپیوتر توی واحدهای تولیدی و صنعتی و تعمیرات و نگهداری تاسیسات توی اداره‌ها و واحدهای صنعتی از جمله توانمندی‌های کارشناسان مهندسی مدیریت اجرایی هستن. همچنین کارشناسای این رشته مهندسی با توجه به پودمان انتخاب شده برای گذروندن دروس اختیاری، می‌تونن توانمندی‌ها و مهارت خودشون رو توی زمینه تخصصی مورد علاقه توسعه بدن.

زمینه شغلی و درآمد رشته مهندسی مدیریت اجرایی

1-پیش از گذراندن پودمان تخصصی:

نظارت و اجرای پروژه‌های ساختمانی کوچک، طراحی معماری ساختمان، نظارت عالیه در پروژه‌های ساختمانی کوچک، بهره‌بردار در پروژه‌های سدسازی، بهره‌بردار در پروژه‌های نیروگاهی کوچک‌، طراحی، نظارت و اجرای تاسیسات ساختمان، نظارت و اجرای سیستم‌های گرمایش- سرمایش و تهویه مطبوع، نظارت و اجرا در کارگاه و کارخانه‌های ماشین سازی، نظارت و اجرا در صنعت خودرو، نظارت و اجرا در صنایع ساخت و تولید، برنامه نویسی، مهندسی صنایع،  CNC

کارشناس کنترل پروژه، مدیریت و کنترل بهره وری سیستم‌های اطلاعات مدیریت، طراحی، نظارت و اجرای تاسیسات الکتریکی ساختمانی، طراحی، نظارت و اجرای سیستم‌های برق رسانی، بهره برداری و نگهداری ماشین‌های الکتریکی، نگهداری مراکز داده‌ای، تولید، نظارت و اجرای سیستم‌های رایانه‌ای کوچک، تاسیس و مدیریت شرکت‌های رایانه‌ای با موضوع سخت افزار، شبکه و اینترنت‌ ایجاد ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی و دروس مجازی، طراحی شبکه‌های کوچک کامپیوتری

2-پس از گذراندن پودمان تخصصی

مهندسی مکانیک، طراحی و مهندسی در صنایع،  خودروسازی قطعه سازی

طراحی و مهندسی در کارخانه‌های ماشین سازی

نظارت و اجرا سیستم‌های اتوماسیون صنعتی

  • مهندسی عمران

مدیریت طراحی و سازه های کوچک

مدیریت نظارت و مهندس ناظر در پروژه‌های عمرانی

مدیریت پیمانکار، کادر فنی و اجرایی ساخت در پروژه‌های عمرانی

مدیریت نظارت عالیه، کادر فنی نظارت عالیه در پروژه‌های عمرانی

  • مهندسی صنایع

طرح ریزی واحدهای صنعتی

کارشناس حسابداری

کارشناسی کنترل کیفیت

کارشناس MIS تجزیه و تحلیل سیستم‌های اطلاعات مدیریت

تعمیرات و نگهداری

کارشناس کنترل تولید و موجودی

  • مهندسی کامپیوتر

طراحی و ساخته بانک های اطلاعاتی

مدیریت پروژه های نرم افزاری در سطح کوچک و متوسط

تولید سخت افزارهای اتوماسیون صنعتی

تولید بردهای آزمایشگاهی

  • مهندسی برق

نظارت بر سیستم‌های الکتریکی کارخانه‌ها ( قدرت و اتوماسیون)

نظارت و اجرا تابلوهای برق (قدرت و اتوماسیون)

طراحی و ساخت ترانسفورماتورهای کوچک

کار در کارخانه‌های ترانسفورماتورهای بزرگ

نظارت و اجرا مدارهای کنترلی و اندازه گیری الکتریکی

بهره‌برداری از واحدهای مخابراتی

مهاجرت با رشته مهندسی مدیریت اجرایی

رشته مدیریت به عنوان یکی از پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی توی دنیا شناخته شده.

 مدیران سازمانی عموما از سطح درآمد بالایی برخوردارن. رشته مدیریت صرف‌نظر از چشم‌انداز شغلی با درآمد بالا، تنوع بسیار بالایی از جهت گرایش‌های تحصیلی داره. به گونه‌ای که خیلی از زمینه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی با این رشته ارتباط موضوعی و محتوایی پیدا می‌کنن. و خب یکی از این گرایش‌ها مدیریت اجرایی هست که توی این مقاله باهاش آشنا شدیم.

سالانه تعداد زیادی از دانشجوها برای دریافت پذیرش توی رشته مدیریت، دانشگاه‌های مختلف سراسر دنیا رو بررسی می‌کنن تا بهترین کشور برای تحصیل در خارج و دانشگاه‌های برتر جهان در رشته مدیریت رو انتخاب کنن.

رشته مدیریت معمولا جزو رشته‌های پرهزینه برای تحصیل توی سراسر جهان به‌شمار می‌ره و امکان تحصیل رایگان توی این رشته توی حالت کلی وجود نداره. اما با تحصیل در فرانسه به زبان فرانسوی یا تحصیل در آلمان به زبان آلمانی، امکان تحصیل رایگان توی این رشته تا حدودی فراهم می‌شه. برای تحصیل کم هزینه میشه گزینه‌های تحصیل توی ترکیه یا تحصیل توی کشور روسیه رو مدنظر داشت.

با امتیاز دهی ما را در کیفیت مطالب یاری کنید
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.