آموزش انتخاب رشته

کلاهبرداری در انتخاب رشته کنکور

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

کلاهبرداری در انتخاب رشته کنکور

سلام کنکوری عزیز. امیدواریم که تا اینجا حسابی استراحت کرده باشی و برای یه انتخاب رشته عالی، آماده باشی. توی مقاله امروز قراره به کلاهبرداری در انتخاب رشته کنکور، بپردازیم. قراره اینجا از رازهایی پرده برداریم که هرگز تا به حال، کسی درموردشون نمیدونسته. باید بدونی که پشت پرده انتخاب رشته‌های کنکور، چه اتفاقاتی در حال رخ دادنه. پس باهامون تا انتهای مقاله همراه شو.

کلاهبرداری هنگام انتخاب رشته

پشت پرده استعلام‌های عجیب انتخاب رشته

متاسفانه در طول این سال‌ها شاهد این قضیه هستیم که فرایند کنکور از ابتدای مطالعه تا انتخاب رشته و دانشگاه رفتن، به منبعی برای کسب درآمدهای کلان و سواستفاده از دانش‌آموز و خانواده‌ش تبدیل شده. همواره افرادی سودجو بودن که بدون در نظر گرفتن شرایط روحی دانش‌آموز، از این فرصت در راستای منافع خودشون بهره بردن و کنکور رو به یک امر تجاری تبدیل کردن.

در مقابل هم، همیشه افرادی هستن که هدفشون در راستای آگاهی‌بخشی و کاهش اضطراب و کمک به بهبود تلاش‌های دانش‌آموز در مسیر تحصیل بوده. در اینجاست که انتخاب‌های ما به دو دسته تبدیل میشه: یا انتخاب می‌کنیم که سودجو باشیم و از هر فرصتی به هر نحوی که بشه به نفع خودمون بهره ببریم، یا این که انتخاب کنیم که در این مسیر همراه و همدل و یاری‌گر باشیم.

این روزها به دلیل نزدیک شدن به فرایند انتخاب رشته، تلاش اکثر افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنن، اینه که به دانش‌آموز کمک کنن تا بتونه مسیر موفقیت رو سپری کنه و در رشته و دانشگاهی که سال‌ها براش زحمت و سختی کشیده، تحصیل کنه. اما متاسفانه افرادی هم هستن که به تلاش خودشون در کسب منفعت به صورت کلاهبرداری در انتخاب رشته ادامه میدن. تا جایی که حتی به خودشون این اجازه رو میدن که دانش‌آموز رو در این شرایط بحرانی در تنگنا قرار بدن.

این که بدونی در پشت پرده چه اتفاقاتی در جریانه، اهمیت زیادی داره. باهامون همراه شو چون قراره یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین روش‌های کلاهبرداری در انتخاب رشته رو برات فاش کنیم.

روش عجیب برای کلاهبرداری در انتخاب رشته

حتما تا الان پیج‌ها یا سایت‌های بزرگ کنکوری رو دیدی که شماره پرونده و کد ملی دانش‌آموز رو در معرض دید عموم قرار میدن و از مخاطب‌هاشون میخوان که برن داخل سایت سنجش و نتایج رو بررسی کنن. این کار به هدف جلب اعتماد بیشتر مخاطب‌ها انجام می‌گیره. اما مسئله مهم اینجاست که چطور این تعداد زیاد از دانش‌آموز حاضر هستن که اطلاعاتشون رو در معرض دید عموم قرار بدن و هیچ اعتراضی هم نداشته باشن؟! آیا این خودش نوعی کلاهبرداری در انتخاب رشته محسوب نمیشه؟

در راستای همین اتفاق، نظرسنجی‌ای در پیج اینستا کنکوری قرار دادیم و از مخاطب‌های خودمون که اکثرا دانش‌آموزهای کنکوری هستن، پرسیدیم که آیا حاضر هستن اطلاعات شخصی خودشون رو به راحتی در اختیار عموم قرار بدن؟ پاسخ 92 درصد از افراد منفی بود. اینجای ماجرا، یکم پیچیده میشه. این که اکثریت داوطلبین کنکوری حاضر نباشن اطلاعاتشون افشا بشه اما بعد به راحتی، اطلاعات خیلی از دانش‌آموزها در دید عموم قرار می‌گیره.

طی بررسی و تحقیق‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم که این افراد سودجو، روش عجیبی رو برای کلاهبرداری در انتخاب رشته در پیش می‌گیرن.

تجارت انتخاب رشته

برای این مراکز، روند انجام انتخاب رشته، به این صورته که در ابتدا، مبلغی رو تحت عنوان بیعانه دریافت می‌کنن تا نوبتت برای رزو انتخاب رشته، ثبت بشه. تا اینجا، همه چیز عادیه و میرسه تا زمان مناسب برای انتخاب رشته. در این زمان، مابقی کل پول رو که اتفاقا مبلغ کلانی هم هست، از دانش‌آموز دریافت می‌کنن. اینجای ماجرا هم به نظر عادی میرسه. اما در ادامه بعد از این که هزینه رو به طور کامل دریافت میکنن، قبل از ارسال انتخاب رشته و کدها برای دانش‌آموز، روش عجیبی رو در پیش میگیرن.

این افراد برگه‌ای رو تحت عنوان فرم رضایت دانش‌آموز، برای فرد می‌فرستن. در این رضایتنامه، دقیقا ذکر شده که فرد دانش آموز، به طور کامل رضایت داره که اطلاعات شخصی‌ش در معرض عموم قرار بگیره. این فرم باید توسط دانش‌آموز امضا بشه تا فرایند انتخاب رشته‌ش به طور کامل انجام بگیره. اما اکثرا افرادی هستن که علاقه‌مند به افشای اطلاعات شخصیشون در برابر عموم مردم نیستن. در نتیجه به اون افراد اعلام می‌کنن که از این کار رضایت ندارن و نمیخوان که فرم رو امضا کنن. اینجاست که دقیقا کلاهبرداری در انتخاب رشته، با هدف کسب منافع کلان شکل می‌گیره.

اما پاسخ مسئولین این تجارت در مواجهه با این واکنش، یک دو راهیه که در نهایت به یک انتخاب ختم میشه. اون افراد اعلام می‌کنن که فرد برای دریافت انتخاب رشته‌ش ملزمه که فرم رو پر کنه وگرنه انتخاب رشته‌ای براش انجام نمیشه. در حالت دوم هم میتونه کلا امضا نکنه و پولش رو تحویل بگیره. اما مسئله شرایط روحی دانش‌آموزه. در اون زمان محدود برای انتخاب رشته و هزینه‌ای که از دست رفته و معلوم نیست که برمیگرده یا نه، دانش‌آموز چه راهی جز قبول کردن شرایط داره؟

کلک های انتخاب رشته


راهکار چیه؟

همیشه میشه بین دو راهی کارهایی که فقط منفعت فردی داره و کارهایی با هدف عالی و منفعت جمعی، دست به انتخاب بزنی. اما مهم اینجاست که انتخاب تو چیه. برات چه چیزهایی ارزشمنده و اصلا چه هدفی داری. و اینجاست که تو تعیین می‌کنی که کدوم راه رو بری.

در این زمینه، سال‌هاست که انتخاب ما، منفعت جمعی و هدف ما، تلاش برای موفقیت تک‌تک دانش‌آموزهامون بوده. بی‌نقص نبودیم اما از اشتباهات گذشته درس گرفتیم تا برای آینده تلاش کنیم. میشه که انتخابمون، کلاهبرداری در انتخاب رشته یا در هر زمینه دیگه‌ای باشه؛ که مشخصات دانش آموز رو در معرض دید عموم قرار بدیم و فقط به منفعت خودمون فکر کنیم اما این چیزی نیست که هدف ما و مجموعه ما در طی این سال‌ها بوده.

ما اینجاییم تا بهت توی این مسیر کمک کنیم. یادت باشه که قراره آینده خودت و جامعه‌ت رو رقم بزنی. پس با یه انتخاب عاقلانه و هوشمندانه، راه درست رو انتخاب کن، از منابع مختلف بهره بگیر و در دام این کلاهبرداری‌ها نیفت. ما اینجا در هر لحظه، برای کمک بهت، در کنارتیم.

توضیحات مهندس جمالی در رابطه با پشت پرده قبولی‌های عجیب


سوالات متداول

تجارت انتخاب رشته به دلیل حساس بودن برای دانش‌آموز و سود مناسبی که نصیب مشاوران تقلبی کنکور می‌کنه،‌ باعث میشه خیلی از افراد از هر ترفندی برای جلب توجه و مخاطب استفاده کنن. یکی از معروف‌ترین روش‌ها، استفاده از کارنامه قبولی جعلی یا کارنامه‌های مربوط به انتخاب رشته بدون کنکوره!

در این متن به صورت کامل، روش‌هایی که ممکنه این مشاورین برای گول زدن شما استفاده کنن، توضیح داده شده. همچنین در این مقاله، ویدئوی دقیق‌تری توسط مهندس جمالی قرار داده شده که به طور کامل شما رو راهنمایی می‌کنه. برای مشاهده وارد شید. 

4.7/5 - (33 امتیاز)
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.