کنکور

معرفی رشته دکترای بیوتکنولوژی

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

معرفی رشته دکترای بیوتکنولوژی

آشنایی با رشته دکترای بیوتکنولوژی

سلام عزیزان. امیدوارم حالتون خوب باشه. تو این مقاله می‌خوام رشته دکترای بیوتکنولوژی رو بهتون معرفی کنم.

بیوتکنولوژیست هایی که برای دانشگاه ها یا سازمان های دولتی کار می کنن، احتمالاً تحقیقات خودشون رو منتشر کنن و ممکنه  برای انجام آزمایش های لازم، به دنبال تأمین بودجه باشن، در حالی که افرادی که برای صنایع تجاری کار می کنن ممکنه روی محصولاتی که توسط کارفرماها فروخته میشه، کار کنن.

بیوتکنولوژیست ها تلاش می کنن عملکرد ارگانیسم های بیولوژیکی، از ژن های موجود در سطح مولکولی و فرآیندهای رخ داده در سطح سلولی ، همه راه های موجودات کل بدن و چگونگی عملکردشون رو درک کنن . متخصصان زیست فناوری هم وظیفه دارن این اطلاعاتو به نحوی استفاده کنن که به بهبود زندگی افراد کمک کنن. این نوع اقدامات، شامل تولید محصولات زراعی بهتر، ایجاد سوخت های زیستی بهتر و یا ایجاد داروهای جدید یا برنامه درمانی برای مبارزه با بیماریه. با چنین طیف گسترده ای از اهداف این رشته، بیوتکنولوژیست ها می تونن در چندین زمینه کار کنن، اما تقریباً تمام موقعیت ها به شدت در انجام تحقیقات در تنظیمات آزمایشگاهی متمرکز میشه.

رتبه قبولی رشته دکترای بیوتکنولوژی

کارنامه قبولی رشته دکترای بیوتکونولوژی

دروس دانشگاهی رشته دکترای بیوتکنولوژی

دروس پایه رشته دکترای بیوتکنولوژی: زیست شناسی سلولی، زیست شناسی مولکولی، ژنتیک عمومی، ژنتیک میکروارگانیسم‌ها، اصول مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی عمومی، میکروبیولوژی کاربردی، بیوشیمی ساختمانی، متابولیسم، روش‌های بیوشیمی و دستگاه‌ها، ایمنی شناسی، زیست شناسی پرتوی، اصول مهندسی بیوشیمی، موازنه جرم و انرژی، مکانیک سیالات، انتقال حرارت، انتقال جرم، مبانی بیوتکنولوژی پزشکی، مبانی بیوتکنولوژی مولکولی، مبانی بیوتکنولوژی کشاورزی، مبانی بیوتکنولوژی محیطی، مقررات زیست ایمنی.

دروس تخصصی رشته دکترای بیوتکنولوژی: ایمونوژنتیک، ایمنی شناسی سلولی – مولکولی، ژنتیک پزشکی، متابولیت های میکروبی، فاراماکوژنتیک، فرآورده های نوترکیب، مهندسی ژنتیک پیشرفته، آنزیمولوژی.فروشوئی میکروبی، تصفیه بیولوژیکی فاضلاب‌ها، تصفیه بیولوژیکی آلاینده‌های خطرناک، آلودگی دریا و بیوتکنولوژی دریایی، پاکسازی زیستی، مدل سازی و شبیه سازی فرآیندها، معادلات دیفرانسیل، شیمی فیزیک، میکروبیولوژی محیطی و فیزیک سلولی مولکولی، مهندسی ژنتیک پیشرفته، آنزیمولوژی، ساختمان و عمل پروتئین‌ها، ساختمان و عمل اسیدهای نوکلئیک، زیست شناسی مولکول پیشرفته، بیولوژی سلولی – مولکولی تکوینی، شیمی فیزیک

ادامه تحصیل در رشته دکترای بیوتکنولوژی

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای 6 گرایش با عنوان‌های میکروبی، محیطی و دریایی، مولکولی، پزشکی، فراورش زیستی، کشاورزی (گیاهی) هست. هر کدوم از این گرایشا دارای دروس تخصصی جداگانه ای هستن. تو این مقطع دانشجوها باید 48 واحد رو تو یکی از گرایش‌های پایین بگذرونن که شامل 6 واحد پژوهشی و 2 واحد سمینار هم میشه. حداقل میانگین نمرات دانشجوها تو این مقطع باید 16 باشه، تا با شرکت تو امتحان جامع وارد مقطع دکترا (PH.D) بشن.

مهارت‌های لازم برای رشته دکترای بیوتکنولوژی

روش‌های تحقیق جدید، نظارت بر پروژه‌های پیچیده، نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی، طراحی و اجرای مطالعات پژوهشی، کار با تکنسین‌های آزمایشگاه در زمینه تحقیق، ‌ارزیابی اثرات مواد شیمیایی در زندگی روزمره، تنظیم تجهیزات آزمایشگاهی برای انجام و نظارت بر آزمایشات، جمع آوری، مطالعه و آزمایش نمونه‌هایی از قبیل مواد غذایی، سلول، بافت، نمونه خون، کشت باکتری و موجودات زنده

زمینه شغلی و درآمد رشته دکترای بیوتکونولوژی

رشته بیوتکنولوژی یک رشته تحصیلی تقریبا جدیده که فارغ التحصیلانش در کنار همه توانایی‌هایی که دارن، جایگاه شغلی واقعی خوشون رو تو ایران ندارن. در حال حاضر بیشتر فرصت‌های شغلی برای دانشجوهای این رشته به صورت تحقیقاتیه. به طور مثال دانشجوهای مقطع دکترا رشته میکروبیولوژی که تو مطالعه‌شون در زمینه بیوتکنولوژی میکروبیه در حال حاضر به بررسی و تحقیق آب‌های شور کشور که امکان رشد موجودات در اون دشوار و پیچیده ست می‌پردازن تا محیط مناسبی برای رشد موجودات دریایی با استفاده از تکنیک‌های رشته بیوتکنولوژی فراهم کنن.

معایب و مزایای رشته دکترای بیوتکنولوژی

از مزایای این رشته میتونیم بگیم که میشه راهکارهای خلاقانه  برای مشکلات پیدا کرد که خیلی به درد اجتماع میخوره و همچنین تو گرایش‌های مختلفی مثل دارویی، ژنتیک، کشاورزی و پزشکی میشه فعالیت کرد ولی از معایبش میشه گفت که انجام برخی آزمایشات نیاز به کنترل و محدودیت داره چون ممکنه فاجعه به بار بیاد. همچنین  امکانات و وسایل مهم و پیشرفته میخواد که برای تهیه‌ش به سرمایه بزرگی نیاز داره.

چه زمانی تو رشته دکترای بیوتکنولوژی به در آمد می‌رسیم؟

این افراد بیشتر تو آزمایشگاه‌ها و تحقیقات پژوهشی کار می کنن. میزان درآمد فارغ التحصیلای بیوتکنولوژی به نوع تحقیق و کاری و زمانی که روی  کار می ذارن، بستگی داره. برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنا بود. در حقیقت، این مهارت‌های فردیه که یک شخص رو بین رقبا متمایز می‌کنه و باعث موفقیتش تو زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی میشه. چنین مهارت‌هایی باعث تعامل بهتر فرد توی سازمان و محیط‌های کاری میشه و به طور معمول با نام (مهارت‌های نرم) ازش یاد میشه. با توجه به این که ایران توی سال های اخیر، در زمینه زیست فناوری، تونسته جایگاه خوبی رو به دست بیاره و  میزان وابستگی توی زمینه‌های مختلف دارویی، غذایی، صنعت و غیره ، به بقیه کشورها رو کم کنه و هم چنین با توجه به تنوع و گستردگی کاربرد بیوتکنولوژی، در همه‌ی ابعاد زندگی انسان، برآورد میشه که تا چند سال آینده ایران 3 درصد بازار زیست فناوری رو از آن خودش کنه. پیش بینی میشه نرخ درآمد حاصل از این رشته هم، معادل با درآمد حاصل از نفت باشه.

مهاجرت با رشته دکترای بیوتکنولوژی

توی خیلی از کشورها، بیوتکنولوژی، شغل پردرآمدی به حساب میاد و با تحصیل توی این رشته دانشگاهی، حتی میشه تو بعضی کشورها، اقامت گرفت. توجه داشته باشین که توی بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل تو کشورای دیگه، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشین.

یکی از کشورهای مورد توجه برای مهاجرت تحصیلی و همین طور دریافت ویزای کاری برای این رشته، کشور سوئد هست. یکی از مزایای مهاجرت به کشور سوئد اینه که میشه همزمان با ادامه تحصیل، با موسسات علمی پژوهشی یا شرکت‌های بیوتکنولوژی در ارتباط باشید و اونجا فعالیت کنین.

شرکت‌های دارویی، بیمارستان‌ها، شرکت‌های مرتبط با صنایع غذایی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی …. برای فارغ التحصیلای این رشته موقعیت‌های کاری مناسبی دارن.

ویژگی‌های شخصیتی لازم برای موفقیت توی ادامه تحصیل و اشتغال این رشته

توانایی حل مسئله پیچیده، توانایی کار گروهی و مهارت های ارتباطی، دارای ذهن تحقیقی، توجه به جزئیات، تفکر خلاقانه، مهارت های تحلیلی

با امتیاز دهی ما را در کیفیت مطالب یاری کنید
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هشت =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.