بهترین کتاب های کمک درسی

بهترین کتاب عربی تخصصی انسانی

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

بهترین کتاب عربی تخصصی انسانی

بهترین منابع عربی تخصصی

همونطور که میدونی عربی تخصصی توی کنکور ضریب بالایی برای رشته انسانی داره. از طرفی کتاب درسی منبع کافی و کامل برای جمع بندی یا مطالعه مباحث کنکوری نیست و در نهایت به تست نیاز داری. در اینجا در ابتدا تعدادی کتاب جامع کنکوری بهت معرفی میکنیم و بعد برای هر پایه به صورت جداگانه کتاب‌های کمک درسی رو هم ارائه می‌کنیم. توجه داشته باش که کتاب‌های جامع کنکور، فقط شامل درسنامه، تست و پاسخنامه و تعدادی آزمون جامع هستن اما کتاب‌های پایه‌ای، علاوه بر این چند بخش، میتونن شامل سوالات تشریحی و امتحانی هم باشن. در ادامه به سراغ معرفی کتاب‌ها میریم.

عربی جامع انسانی تست خیلی سبز

درسنامه:

متن کتاب تست خیلی سبز لحن صمیمی داره و نکات جامع و خوبی رو در درسنامه مطرح میکنه. حتی مواردی که توی کتاب درسی نیست هم داخل درسنامه موجوده. بخش‌هایی به نام لحظه یا پرانتز باز، حاوی نکات کلیدی خیلی خوبیه که به درک بهتر درس کمک میکنه. کتاب بر اساس هر سه پایه و طبق درس‌های کتاب درسی جلو میره. در درسنامه، ابتدای هر درس، قواعد، بعد معنی واژه، معنی عبارت‌های درس و بعد هم تمرینات قرار داره. در این کتاب در متن درسنامه، مثال و نمونه تست‌های زیادی برای یادگیری عمیق‌تر هست.  قسمتی هم به نام فن ترجمه در درسنامه هست که نکات مهم ترجمه‌ای رو بیان میکنه. همچنین لغات مترادف و متضاد هم بعد از قسمت فن ترجمه در درسنامه قرار داره. همچنین نکات مهم درسنامه در کادرهای آبی رنگه.

تست:

حدود 2265 تست در این کتاب هست. تست‌ها بعد از درسنامه هر درس قرار داره و شامل قواعد، ترجمه، لغات، تجزیه و تحلیل صرفی و درک مطلبه. این تست‌ها از ساده به سخت طبقه بندی میشن. سوالات تستی در دو بخش تست تالیفی و بعد تست کنکور قرار دارن. از بین تمامی سوالات، تست‌های ترجمه رو به فراوانی می‌بینیم. تست از کتاب درسی به صوت مفهومی هم هست و در کنار تست‌هایی که خارج از مطالب کتابه، علامت داره. در آخر هم چند تست تعریب و ترجمه هست. همپنین در پایان کتاب آزمون جامع برای ارزیابی کلی قرار داره.

پاسخنامه:

پاسخ تمامی سوالات به صورت تشریحی در انتهای کتابه. همه نکات در پاسخ نامه موجوده و سایر گزینه ها هم مورد بررسی قرار گرفته. این بخش پر از نکات مهمه که بسیاری از اونها رو با فلش و نمودار به خوبی توضیح میده.

عربی جامع کنکور انسانی میکرو گاج

درسنامه:

متن کتاب درس به درس جلو میره و به صورت ضمیمه، عربی رو موضوعی به پیش میبره. لحن درسنامه رسمیه و از حجم خوبی برخورداره. ترجمه عبارات مهم درس، واژه های مترادف و متضاد و جمع مکسر در این بخش دیده میشه. در انتهای درسنامه هم خلاصه کل مطالب قرار داره. این بخش چهار ضمیمه داره: 1- نکات کلیدی ترجمه که به صورت موضوعی اونها رو آورده. 2- مفاهیم درس که در قالب آیات و روایات و متون عربی آورده. 3- تجزیه و ترکیب 4- ضبط حرکات. سطح درسنامه به نحوی هست که برای افراد ضعیف تا قوی مناسبه. همچنین در درسنامه برای درک بهتر مطالب، نمونه تست های مختلف همراه با پاسخ وجود داره.

تست و پاسخنامه:

این بخش که بعد از درسنامه هر درس قرار داره، شامل 2500 تست در کل کتابه. تست ها دسته بندی هستن و به ترتیب شامل واژگان، ترجمه و مفهوم، درک مطلب، قواعد، تست سراسری کنکور و آزمون ها در انتهای هر درسه. سوالات همه در سطح کنکوره و نمونه سوالات ابداعی خوبی داره. پاسخنامه تمامی این تست ها بعد از تست های هر درس قرار داره و تمامی گزینه ها بررسی میشه.

عربی جامع مهر و ماه

درسنامه:

این کتاب که جزو بهترین کتاب عربی تخصصی کنکوره، تست محوره و درسنامه نداره. البته یک جلد ضمیمه به همراه کتاب هست که در اون درسنامه به صورت خلاصه قرار داره.

تست و پاسخنامه:

4000 تست در این کتابه که سطحشون قویه. سوالات درس به درس جلو میرن و به ترتیب هر درس شامل سوالات ترجمه تک عبارتی، ترجمه چند عبارتی، تعریب، واژگان، مترادف و متضاد، مفهوم و مکالمه و قواعده. تست ها انواع مختلف و تیپ های مختلف رو شامل میشن. پاسخنامه این کتاب هم به صورت تشریحی در انتهای کتابه. تمام گزینه های سوالات رو بررسی کرده و نکات خوبی رو میگه. در این قسمت بخشی به نام نسوزی داره که یکسری نکات مهم تست زنی رو بیان میکنه.

عربی جامع کنکور انسانی مشاوران آموزش

درسنامه:

متن درسنامه در ابتدا با واژگان و مفاهیم آغاز میشه که شامل فعل ها، اسم ها، اصطلاحات، مترادف، متضاد، مفرد و جمع و مصدرها میشه که در مورد اونها توضیح میده. سپس در قالب یک جدول، تعدادی از جملات مفهومی هر درس رو معنی میکنه و نکات مهمش رو میگه. بعد از این بخش وارد قسمت قواعد میشیم. قواعد مبحث بندی و گام به گام با نکته و مثال جلو میرن. توضیحات قواعد کامله و بعد از اون، ترجمه قرار داره. در بخش ترجمه نکات مهم و کلیدی رو که در ترجمه موثره، بیان میکنه و به صورت درس به درس این روند تا آخر ادامه پیدا میکنه.

تست و پاسخنامه:

بعد از درسنامه کل دروس، بخشی به نام تمرین تستی قرار داره که تست ها به صورت مبحث بندی به ترتیب واژگان، مفاهیم، درک مطلب، قواعد و ترجمه های تک عبارتی و چند عبارتی هستن. پاسخنامه بخش سوالات تستی به صورت تشریحی در انتها کتابه و تمامی نکات مهم هر تست رو همراه با بررسی تمامی گزینه ها توضیح میده. در این بخش عباراتی که لازمه هم معنی شده ان. همچنین کلمات کلیدی نکات مهم با رنگ آبی مشخص هستن.

عربی جامع کنکور انسانی منتشران

تست و پاسخنامه:

: در ابتدا، کتاب با تست آغاز میشه. تست ها درس به درس جلو میرن و به ترتیب شامل ترجمه و تعریب، قواعد، مترادف و متضاد و ضبط حرکات هستن. پاسخنامه تست ها در وسط کتاب و بعد از سوالات تستی قرار داره و به صورت جامع و تشریحی به تحلیل سوالات میپردازه. در این قسمت سایر گزینه ها هم بررسی میشه.

درسنامه:

این قسمت در انتهای کتابه و پایه به پایه و درس به درس جلو میره. درسنامه به ترتیب شامل قواعد، کارگاه ترجمه، معنی و مفهوم جملات مهمه. در متن درس نمونه تست های زیاد به عنوان مثال همراه با پاسخ قرار داره. همچنین از جدول و نمودار برای توضیحات بهره میبره. لحن کتاب نه خیلی رسمیه و نه خیلی صمیمی اما مخاطب به خوبی باهاش ارتباط برقرار میکنه. در درسنامه تحلیل خوبی از مباحث ارائه میشه و نکات زیادی داره.

در انتهای کتاب بخشی به عنوان درک مطلب هست که به ترتیب شامل تست، پاسخنامه و درسنامه اس. خوبی این بخش اینه که در قسمت پاسخنامه، همه گزینه ها بررسی میشن و توضیحاتی به نام خطایابی و صحیح یابی داره که به یادگیری دقیق نکات کمک میکنه.

همچنین بخش دیگری به نام واژه نامه وجود داره که لغات رو معنی کرده. خوبی این قسمت اینه که در کنار هر لغت تحلیل صرفی اون رو نوشته.           

تست عربی دهم خیلی سبز

درسنامه:

لحن کتاب رسمی و جدیه و به صورت درس به درس جلو میره. در ابتدای درسنامه بخشی به نام یادآوری مطالب گذشته داره که نکات سالهای قبل که مرتبط به درسه رو میگه. درسنامه در سطح کتابه و در برخی جاها اونطور که انتظار میره کامل نیست. مثال های خوبی داره و در طول متن درس نمونه تست هم حل میکنه. همچنین در بخش مکالمه و کارگاه ترجمه، نکات مهمی برای یادگیری عمیق تر میگه.

تست و پاسخنامه:

توزیع تست ها برای هر درس مناسبه. در کل کتاب 809 تست داره که دارای کیفیت خوب و در همه سطحی هستن. ترتیب تست ها به شکل واژگان، ترجمه، مفهوم، درک مطلب، قواعد و مکالمه است. بیشترین مقدار تست مربوط به بخش ترجمه است. نمونه سوالات کنکور هم در بین تست ها میبینیم. پاسخنامه تشریحی جامعی داره که همه گزینه ها در سوالات رو بررسی میکنه.

تستیک عربی دهم انسانی مشاوران آموزش

درسنامه:

این کتاب جزو بهترین کتاب عربی تخصصی کنکوره. متن درسنامه به صورت درس به درس جلو میره. لحن متن صمیمیه و درسنامه با چند خط خاطره صمیمانه شروع میشه که این کتاب رو جذاب کرده. در متن از مثال و جدول و نمودارهای مختلف برای یادگیری بیشتر استفاده میشه. در بخش های تیزشیم و ریزه کاری ها، یکسری نکات تستی مهم قرار داره. درسنامه جامعه و برای سطح متوسط رو به بالا مناسبه. درسنامه با معنی واژگان، مترادف و متضادها، مکسر و مشابهات و در نهایت با مکالمه به پایان میرسه.

تست و پاسخنامه:

کتاب حدود 617 سوال داره. سه دسته سوال در این کتاب طرح میشه: عامه پسند، طبقه متوسط و باشگاه مبارزه. در هر سه بخش، سوالات به صورت ساده تا متوسط طبقه بندیه. ترتیب سوالات به شکل ترجمه واژه، ترجمه و مفهوم و قواعده و در پایان تست ها هم درک مطلبه که دو متن مورد پرسش قرار میگیره. تیپ و تنوع سوالات مناسبه و سوال سراسری کنکور هم هست. تنها ایراد این بخش، نبود تست از مبحث ضبط حرکاته که بسیار مهمه.

پاسخ سوالات به صورت تشریحی موجوده. نکات مهم توضیح داره و سایر گزینه ها هم بررسی میشه. همچنین برای توضیح از جدول هم استفاده میشه.

عربی دهم انسانی میکرو گاج

درسنامه:

این کتاب جزو بهترین کتاب عربی تخصصی کنکوره و درس به درس و میکرو طبقه بندیه. در دو بخش قواعد و ترجمه است. قواعد، در محدوده کتاب درسیه و لحن ساده ای داره. مثال هم برای یادگیری زیاد استفاده میشه. همچنین برای توضیح قواعد نمونه سوال تستی هم در متن درسنامه حل میکنه. بخش هایی به نام اختبر نفسک هست که برای تمرین قواعد بسیار مناسبه. در بخش ترجمه درسنامه، نکات ترجمه ای هر درس همراه با نمونه سوال تستی قرار داره. جدول ترجمه لغات، مترادف و متضادها و جمع مکسر هم در این بخشه.

تست و پاسخنامه:

تست در این کتاب هست. در دو بخش قواعد و ترجمه مطابق با درسنامه تقسیم بندی میشه و هر بخش بعد از درسنامه مربوط به خودش قرار داره. سوالات سطح بندیه و تعداد و تنوع خوبی هم داره. از واژگان هم تست طرح شده اما کمتره. تست های ترجمه و درک مطلب هم نسبت به قواعد در این بخش کمتره. بعد از هر درس هم یک آزمون جامع شبیه به کنکور داره. پاسخ تمامی سوالات به صورت تشریحی و همراه با بررسی تمام گزینه ها و معنی گزینه های سوالات مهم، موجوده.

اقیانوس نکته و تست عربی دهم انسانی مبتکران

درسنامه:

متن کتاب درس به درس جلو میره. در هر درس، در ابتدا ترجمه متن درس قرار داره و بعد به سراغ آموزش قواعد میره. قواعد به صورت مبحث به مبحث پیش میرن و از جدول های مختلف برای یادگیری استفاده میشه.

تست و پاسخنامه:

بعد از درسنامه هر درس، پرسش های تستی قرار داره. این تست ها متنوعه و در سطح کتاب و کمی بالاتر از کتابه. تعداد تست ها مناسبه و سوالات کنکور سراسری هم داره. پاسخنامه این سوالات هم به صورت تشریحی، در انتهای کتاب قرار داره و به توضیح جامع و کامل نکات می‌پردازه.

عربی یازدهم انسانی تست خیلی سبز

درسنامه:

ابتدا با قواعد شروع میشه. مثال زیاد داره و مثال ها ترجمه هم دارن. زبان قواعد ساده و قابل فهمه و نمونه تست های زیادی حل میکنه. بخشی هم به اسم حاشیه ولی به درد بخور داره که نکات مهم رو میگه. بعد از قواعد هم کارگاه ترجمه، لغات و معنی درس، جمع مکسر، مترادف، متضاد و مکالمه همراه با معنی داره و درس به درس جلو میره. بخش مکالمه برگرفته از قسمت حوار کتاب درسیه ولی فراتر از اون عمل کرده. همه نکات تستی هم در بخش ترجمه گفته شده.

تست:

706 تست در این کتاب موجوده که به ترتیب شامل واژگان، ترجمه و تعریب، مفهوم و مکالمه، درک مطلب و قواعده. سوالات تستی بعد از درسنامه هر درس قرار داره و تیپ های مختلف رو شامل میشه. سوال کنکور هم هست اما بیشتر سوالات تالیفیه. سوالات در سطح کنکور و فراتر از اونه و سوالات ترجمه، بر خلاف قواعد، تعداد زیادی داره.

پاسخنامه:

پاسخ سوالات کامل و به صورت تشریحیه. همه گزینه ها بررسی میشن و توضیحات خوبی داره. کلمات کلیدی پررنگ نوشته میشن و بسیاری از سوالات و گزینه ها ترجمه شده. همچنین متون درک مطلب هم ترجمه دارن.

اقیانوس نکته و تست عربی یازدهم انسانی مبتکران

درسنامه:

کتاب به صورت درس به درس جلو میره. در ابتدای هر درس، ترجمه متن درس قرار داره و بعد به سراغ آموزش قواعد میره. قواعد به صورت مبحث به مبحث پیش میرن و استفاده از جدول های مختلف برای یادگیری از ویژگی‌های این کتابه.

تست و پاسخنامه:

سوالات تستی، بعد از درسنامه هر درس قرار دارن. تنوع تست‌ها خوبه و در سطح کتاب و کمی بالاتر از کتابه. تعداد تست‌ها هم مناسبه و دارای سوالات کنکور سراسریه. پاسخنامه این سوالات هم به صورت تشریحی، در انتهای کتاب قرار داره و به توضیح جامع و کامل نکات می‌پردازه.

تستیک عربی یازدهم انسانی مشاوران آموزش

درسنامه:

درسنامه این کتاب به صورت درس به درس پیش میره. لحن متن صمیمیه و درسنامه با چند خط خاطره صمیمانه شروع میشه که این کتاب رو جذاب کرده. استفاده از مثال و جدول و نمودارهای مختلف در متن برای یادگیری بیشتر، از ویژگی‌های مثبت این کتابه. در بخش های تیزشیم و ریزه کاری‌ها، یکسری نکات تستی مهم قرار داره. درسنامه جامعه و برای سطح متوسط رو به بالا مناسبه. درسنامه با معنی واژگان، مترادف و متضادها، مکسر و مشابهات و در نهایت با مکالمه به پایان میرسه.

تست و پاسخنامه:

سه دسته سوال در این کتاب طرح میشه: عامه پسند، طبقه متوسط و باشگاه مبارزه. در هر سه بخش، سوالات به صورت ساده تا متوسط طبقه بندیه. ترتیب سوالات به شکل ترجمه واژه، ترجمه و مفهوم و قواعده و در پایان تست‌ها هم درک مطلبه که دو متن مورد پرسش قرار می‌گیره. تیپ و تنوع سوالات مناسبه و سوال سراسری کنکور هم هست. پاسخ سوالات هم به صورت تشریحی قرار داده شده. همچنین در طول کتاب به توضیح نکات مهم پرداخته شده و سایر گزینه‌ها هم بررسی شدن. ضمنا از جدول هم برای جا افتادن بیشتر مطلب استفاده میشه.

عربی دوازدهم انسانی هدف دار مشاوران آموزش

درسنامه:

این کتاب جزو بهترین کتاب عربی تخصصی کنکوره و بر اساس کتاب درسی، درس به درس جلو میره. در ابتدای هر درسنامه انتظارات آموزشی درس رو بیان میکنه که یک دورنمای کلی از درس در اختیار میذاره. ترتیب درسنامه به صورت واژگان و معنی (فعل، اسم، اصطلاحات، مترادف و متضادها، مفرد و جمع، مصدر و گزیده جملات مفهومی)، قواعد و ترجمه است. در بخش قواعد، با مثال و کادر نکات مختلف و به صورت پرسش و پاسخ و حل نمونه تست، مباحث رو توضیح میده. در بخش ترجمه، نکات ترجمه ای بیان میشه. مزیت کتاب در بخش معنی واژگان اینه که در برابر هر لغت مثال زده و کاربرد اون لغت رو در یک مثال نشون میده.

تست:

این کتاب حدود 570 تست داره. بعد از درسنامه هر درس، تمرین تستی قرار داره که به همون ترتیب درسنامه سوالات مطرح میشه. تعداد سوالات قواعد و ترجمه کاملا متناسبه و نمونه سوال کنکور سراسری هم در این قسمت هست. در بین سوالات بخش هایی به نام یادآوری داره که نکات مهم و کلیدی برای تست زنی رو بیان میکنه.

بخش سوالات تشریحی کتاب در سه بخش آزمون سطح متوسط، آزمون سطح دشوار1 و آزمون سطح دشوار2 دسته بندی میشه که برای امتحان نهایی مناسبه اما تعداد سوالات زیاد نیست.

پاسخنامه:

پاسخ تمامی سوالات هم تستی و هم تشریحی، جامع شرح داده میشه و تمامی گزینه ها بررسی میشن. در برخی از سوالات که نیازه، گزینه ها هم ترجمه هستن.

عربی دوازدهم انسانی مرشد مبتکران

درسنامه:

این کتاب درس به درس جلو میره و هر درس با مقدمه ای آغاز میشه. در قسمت قواعد، مبحث به مبحث جلو میره و مثال های متنوعی داره. شیوه تدریس سوال و جوابه و با حل تست قواعد رو یاد میده. بخشی به نام نکته نامه هست که نکات مهم هر درس در اون قسمته. بخشی هم تحت عنوان اشتباه شونده ها هست که نکات مهم تستی که ممکنه نادیده گرفته بشه رو میگه. در انتهای درسنامه هم کارگاه ترجمه با نکات کلیدی در ترجمه قرار داره.

تست و پاسخنامه:

تست ها به ترتیب واژگان مترادف و متضاد، ترجمه و تعریب، مفهوم، درک مطلب و قواعده. تعداد و تنوع تست ها مناسبه و بعد از درسنامه هر درس قرار داره. همچنین سطح سوالات نزدیک به کنکوره. پاسخنامه سوالات هم به صورت تشریحی در انتهای کتابه که توضیحات جامع و خوبی داره.

عربی دوازدهم انسانی تست خیلی سبز

درسنامه:

در ابتدای درسنامه‌ی این کتاب، بخشی قرار داره به نام «شناسنامه درس» که برای جهت‌دهی به مطالعه قرار داده شده و هدف درس و نکاتی که قراره یاد بگیریم رو بیان کرده. درسنامه‌ی این کتاب جامع و کامله و پر از نکاتیه که فراتر از کتاب درسیه. اگر کمی به کتاب درسی مسلط باشید، با کمک درسنامه‌ی این کتاب می‌تونید حتی بیشتر از کتاب درسی یاد بگیرید. اما اگر سطح ضعیفی دارید، این کتاب خیلی مناسب شما نیست. 

تست:

تست‌های این کتاب به صورت درس به درس و به ترتیب تست‌های واژگان، ترجمه، مفهوم، قواعد و درنهایت با سه متن به‌عنوان درک مطلب قرار داده شده. اما از اونجایی که نگارش کتاب برای قبل از کنکور ۹۸ه و به روز رسانی اون با تغییرات کنکور چندان کامل و مناسب نیست، ایراداتی هم به کتاب وارده. برای مثال در بحث تعریب، تعداد سوالات کمه و به اندازه‌ی کافی نیست. همچنین بخش ضبط حرکات کلمات هم در این کتاب جای ضعف داره و فقط در تست‌های درک مطلب، سوالاتی به عنوان قراء کلمات قرار گرفته که مشابه تشکیل و حرکت گذاری نظام قدیمه.

اما باید گفت که تعداد تست‌های این کتاب برای تمرین تعداد مناسبیه و تنوع بالایی داره. نکات ابداعی و جدیدی در تست‌ها مطرح شده. گاهی سطح سوالات از کنکور سراسری بالاتر میره. اما سوالات کنکور سراسری هم در کتاب آورده شده. 

پاسخنامه:

از اونجایی که تست‌های ابداعی و دشوار در این کتاب زیاده، خوندن پاسخ‌های تشریحی این کتاب برای مرور تست‌ها لازمه. بخش پاسخنامه کمی شلخته و شلوغه اما به صورت جامع و کامل به همه‌ی سوالات جواب داده شده و از بیان نکات مهم عبور نکرده. 

بهترین کتاب‌های عربی تخصصی انسانی در یک نگاه

4.7/5 - (4 امتیاز)
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − دو =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.