کنکور

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی

امتحانات نهایی از مهمترین آزموناهای دوره تحصیل دانش‌آموزا محسوب میشه و با توجه به اهمیت روزافزون معدل نهایی توی نتیجه کنکور و قبولی نهایی افراد، اهمیت امتحانات نهایی روز به روز بیشتر میشه. به همین دلیل بهتره برای این امتحانات برنامه‌ریزی منظم و دقیقی داشته باشید تا بتونید بهترین نتیجه ممکن رو به دست بیارین.

برنامه مطالعاتی برای امتحان نهایی

برنامه‌ریزی برای هر شخص براساس میزان ساعت مطالعه، هدف گذاری، مباحث و دروس مورد علاقه و مسلط و دروس کمتر مورد علاقه فرد، بازه زمانی شروع مطالعه و برنامه‌ریزی فرد و … متفاوت از اشخاص دیگر هست، به همین جهت جزییات برنامه‌ریزی هم از فردی به فرد دیگه بسیار متفاوت هست.

با این حال، برای برنامه ریزی و مطالعه بهتر برای امتحانات نهایی بهتره که همه افراد به یه سری نکات توجه داشته باشن؛ 

1-برای هر درسی بسته به سختی و آسونی و ضریب همون درس، زمان و انرژی اختصاص بدین.

2-برای دروس حل کردنی حتما دست به قلم بشین و نمونه و مثال‌های کتاب رو حل کنید و فقط به مطالعه مطالب اکتفا نکنید.

3-حتما مطالعه و بررسی نمونه سوال سالای قبل رو توی برنامه‌تون قرار بدید.

4-برای افزایش ساعت مطالعه پله پله عمل کنید و جهشی مطالعه نکنید. یعنی مثلا اگه ساعت مطالعه‌تون روزی 3 ساعت هست، یه دفعه به 10 ساعت نرسونید چون به سرعت خسته میشید و ساعت مطالعه و کیفیت مطالعه‌تون کاهش پیدا می‌کنه. اما اگه ساعت مطالعه‌تون آهسته و پیوسته افزایش پیدا کنه هم به راحتی باهاش کنار میاین و زیاد خسته و اذیت نمیشید و کیفیت هم کاهش پیدا نمی‌کنه و از طرف دیگه ساعت مطالعه‌تون هم تثبیت میشه.

اقدامات عید نوروز برای مطالعه درسی امتحانات نهایی و کنکور

عید نوروز بازه زمانی طلایی و بسیار مهمی برای مطالعه نهایی و کنکور هست، خصوصا برای افرادی که دانش‌آموز هستن و مدرسه میرن. چرا که توی بازه عید نوروز مدرسه تعطیل هست و وقت آزاد بیشتری برای مطالعه هست. برای افرادی که تا قبل از شروع تعطیلات نوروزی مطالعه داشتن، عید نوروز فرصت بسیار مناسبی برای تثبیت مطالب مطالعه شده و تست زنی و بررسی نمونه سوالای نهایی سالای قبل هست. افرادی که شروع به مطالعه نکردن و یا مطالب رو جسته گریخته و پراکنده مطالعه کردن، عید نوروز می‌تونه زمان مناسبی باشه برای ایجاد یک نظم مطالعاتی و تثبیت یک ساعت مطالعه معقول. چرا که ایجاد نظم توی مطالعه  و داشتن برنامه و ساعت مطالعه معقول، به شما امکان میده مطالب بیشتری رو با کیفیتی بهتری مطالعه کنید و از طرفی برای هر مبحث و درسی به اندازه لازم وقت بذارید و تعادل درستی بین مطالعه و تست زنی و مطالعه و حل نمونه سوال ایجاد کنید.

از طرفی مطالعه کنکور و مطالعه برای امتحان نهایی‌ از هم مجزا نیستن و شما وقتی یک مبحث رو مطالعه می‌کنین، می‌تونید همون تایم تستای آموزشی اون مطلب رو کار کنید و نمونه سوالای نهاییش رو هم بررسی کنید. از طرفی نوع سوالات کنکور و نهایی به صورتی هست که برای موفقیت در هر دو آزمون، شما باید مطالب رو دقت و توجه کافی و عمق مناسب مطالعه کنید و به جزییات توجه لازم رو داشته باشید. از طرفی برای موفقیت توی هر دو امتحان نیاز به مرور و تثبیت مطالب هست. پس به طور کلی روند و برنامه‌ریزی مطالعاتی یکسان و مشابهی نیاز هست و میشه مطالعه نهایی و کنکور رو همزمان پیش برد.

برنامه‌ریزی شب امتحان

همون‌طور که بالاتر اشاره شد، بهتره که طی سال تحصیلی مطالعه امتحان نهایی و بررسی سوالای نهایی انجام بشه و شب قبل از امتحان هر درس، مطالبی مثل فرمول‌هایی که به هردلیلی فکر می‌کنید نیاز به مرور داره و یا مطالب و مباحثی که احتمال میدید فراموش بشن و یا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستن و با توجه به بررسی نمونه سوالا، متوجه شدید که طراح سوال‌ها طی سال‌های مختلف توجه ویژه‌ای به اون مباحث داشتن رو، مجدد مرور کنید و از بین نمونه سوال‌هایی که قبلا بررسی کردید، نکته‌های مورد توجه یا سوالات مهمی که قبلا علامت گذاری کردید رو، شب قبل از امتحان مجدد بررسی کنید. 

اگر به هر دلیلی تا شب قبل از امتحان نهایی مطالعه نکرده بودید، از مباحث مهم و پرسوال شروع کنید و اول اون مباحث رو مطالعه کنید مثلا معمولا برای دروس مختلف، نیمسال اول، 5 نمره از بارم‌بندی هر امتحان درنظر گرفته میشه که از طرفی از بین مباحث نیمسال دوم هم، بعضی مطالب بارم بسیار بیشتری دارن که بهتره با توجه به میزان تایمی که در اختیار دارین و سرعت مطالعاتی‌تون توی اون درس، مباحث رو دسته بندی کنید و بعد از مطالعه‌ی هر دسته بندی براساس بارم، نمونه سوالای نهایی 5 سال اخیر اون مباحث رو بررسی و مطالعه کنید و بعد سراغ مطالب کم اهمیت‌تر برید. چرا که توی بازه زمانی کمی که در اختیار دارید، با این روش می‌تونید بهترین نتیجه ممکن رو به دست بیارید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 3 =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.