معرفی رشته

معرفی رشته آمار

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

معرفی رشته آمار

آشنایی با رشته آمار

سلام دوستان. وقتتون بخیر. تو این مقاله قراره رشته آمار رو بهتون معرفی کنم. امیدوارم مطالب براتون مفید باشه.

علم آمار با عدد و رقم شکل گرفته و با شمارش، مقایسه، رابطه و تأثیر سر و کار داره. این دانش کاربرد علمی مبانی ریاضی تو جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات عددی هست. بنابراین  قبل از ورود به رشته آمار باید تو علم ریاضی قوی باشید و بتونید از رایانه هم به شکل مطلوبی کمک بگیرید.

رشته آمار و کاربردها یکی از زیرمجموعه‌های گروه آزمایشی ریاضی – فیزیک هست که به دنبال جمع آوری، تجزیه، و تحلیل، و ارائه ارقام و اعداده و دانشجوهای رشته آمار و کاربردها یاد می‌گیرن که براساس مجموعه اطلاعات عددی و برمبنای مدل‌های ریاضی و مدل‌های نظریه احتمال، براساس اعداد و ارقام پیش بینی کنن.

هدف از ایجاد دوره کارشناسی رشته آمار تربیت کارشناسایی هست که علاوه بر توانایی جمع آوری، ویرایش، پردازش و تحلیل داده‌ها با استفاده از شیوه‌های تحلیل آماری و کسب آمادگی برای پژوهش و انتقال علم، از توانایی تحلیل کمی و کیفی مسائل روز جامعه تو زمینه‌های صنعتی، اقتصادی، مدیریتی، تحقیقات پزشکی، مطالعات محیطی، کشاورزی، و آمارهای کلان سیاسی برخوردار بشن.

رتبه قبولی رشته آمار

رتبه قبولی رشته آمار

کارنامه قبولی رشته آمار

دروس دانشگاهی رشته آمار

دروس پایه رشته آمار: ریاضی عمومی 1، ریاضی عمومی2، ریاضی عمومی3، معادلات دیفرانسیل، مبانی کامپیوتر، روش تحقیق

دروس تخصصی آمار: احتمال و کاربردها، احتمال1 و فرآیندهای تصادفی، آمار ریاضی، روش‌های آماری، نمونه‌گیری، ناپارامتری، فنون رشته شامل رگرسیون، طرح آزمایش‌ها و سری زمانی

ادامه تحصیل در رشته آمار

گرایش‌های این رشته تو مقطع کارشناسی ارشد به صورت زیر هست:

آمار ریاضی (نظری): این گرایش بر مبنای توسعه نظری و تئوریک رشته بنا شده و اگه فردی تو درس‌های آمار ریاضی ۱ و آمار ریاضی ۲ و روش‌های آماری موفق عمل کنه، می‌تونه تو این گرایش به تحصیل ادامه بده. گرایش آمار ریاضی تو ایران مقطع دکتری هم داره و میشه تا مقطع دکتری هم ادامه تحصیل داد.

آمار اقتصادی و اجتماعی: این گرایش بر مبنای کاربرد آمار تو علوم دیگه شکل‌ گرفته و افرادی که تو درس‌هایی مثل رگرسیون و طراحی آزمایش موفق بودن، تو اون عملکرد بهتری دارن. این گرایش توی ایران مقطع دکتری نداره.

آمار بیمه (اکچواری): این گرایش بر مبنای کاربرد آمار تو علوم بیمه بنا شده و ظرفیت بسیار محدودی تو ایران داره. همچنین مثل گرایش آمار اقتصادی و اجتماعی تو ایران دکتری نداره.

علم داده: به تازگی چندتا دانشگاه تو مقطع کارشناسی ارشد، برای گرایش علم داده سرفصل ارائه دادن که مورد قبول وزارت علوم واقع شده و رشته علم داده (ریاضی کاربردی) پذیرش دارن. واضحه که چنین رشته‌ای، مبتنی بر یادگیری الگوریتم‌های بهینه‌سازی و کاربرد علم آمار برای مسئله‌های با مقیاس بزرگ یا همون «مه‌داده» (Big Data) خواهد بود.

آمار زیستی: این گرایش تحت نظر وزارت بهداشته و بر مبنای کاربرد آمار تو علوم زیستی و پزشکی بنا شده و تو دانشکده‌های پزشکی تدریس میشه. امکان ادامه تحصیل تو مقطع دکتری گرایش آمار زیستی هم تو ایران فراهمه.

آمار رسمی: این گرایش به تازگی ایجاد شده و فعلاً فقط تو دانشگاه علامه طباطبایی دانشجو میگیره. آمار رسمی در مورد اطلاعات و آماری هست که توسط دولت یا مراجع ذی‌صلاح تو چارچوب قوانین کشور تولید و منتشر میشه و از اونا تو امور مدیریتی کشور بهره می‌گیرن. آمار رسمی به جمع‌آوری اطلاعات و تولید اطلاعات متکی هست و مواردی مثل بی‌پاسخی تو  اون تحلیل میشه.

زمینه شغلی و درآمد رشته آمار

امروزه کار با داده، به یکی از موضوعات مهم تو بازار کار تبدیل شده. اساس کار با داده علم آماره و امروزه خیلی از متخصصای داده توی رشته آمار تحصیل کردن. به همین دلیل هست که بازار کار رشته آمار نسبت به گذشته خیلی وسیع‌‌تر و البته بیشتر شده و فارغ‌التحصیلای این رشته، اگه مهارت‌های لازم رو کسب کنن، به راحتی می‌تونن وارد بازار کار بشن.

دانش‌آموختگان رشته آمار می‌تونن تو بخش کنترل کیفیت تولیدات و صنایع مختلف مثل خودرو، دارو، مواد غذایی و شیمیایی مشغول به کار شده و کیفیت محصولات رو تحت کنترل دربیارن. همچنین تو طراحی آزمایش‌ها می‌تونیم از آمارگرها تو بهبود محصولات و بهبود تولیدات بهره بگیریم. تو تحلیل تجارت، فروش و بررسی مسائل مدیریتی تو شرکت‌های تجاری به منظور افزایش سوددهی از کارشناسان علوم آمار استفاده میشه.

از اصلی‌ترین مشاغل و زمینه‌های شغلی که یک فارغ التحصیل رشته آمار می‌تونه تو اونا شاغل بشه عبارتند از:

آمار دولتی و رسمی (رشد جمعیت، هزینه‌های مصرفی، بیکاری و …)، طراحی نمونه‌گیری و روش اجرای اون تو تحقیقات و پژوهش‌ها، مشاور پروژه‌ها و تحقیقات دانشگاهی و پایان‌نامه‌های دانشجوها، تحلیل داده و کاربردهای روش‌های آماری تو علم داده، طراحی آزمایش تو تولیدات جدید و بهبود تولید، کنترل کیفیت آماری صنایع و سازمان‌ها، بهبود نرم‌افزارها و تجزیه‌ و تحلیل اونا، تعیین ریسک و میزان بازگشت سرمایه، مشاور علمی (محیط‌زیست، کشاورزی و …)، دفاع ملی (دقت سلاح و استراتژی دفاع)، تعیین قیمت محصول، اپیدمیولوژی

معایب و مزایای رشته آمار

رشته آمار و کاربردها علی رغم فواید و کاربردهایی که تو سازمان‌ها و موسسات داره، تو ایران به خوبی معرفی نشده، مردم اونو  می‌شناسن اما با کاربردهای اون آشنا نیستن. به همین دلیل خیلی از فارغ التحصیلای رشته آمار تو شغل‌هایی نامرتبط با مدرک تحصیلی خودشون کار می کنن. اما با وجود این مسائل همچنان امکان استخدام و کار تو بخش‌های اداری دولتی و خصوصی وجود داره.

درس‌های دانشگاهی رشته آمار و کاربردها طوریه که آموزش‌های لازم رو به صورت تئوری به طور کامل به دانشجوهای آمار یاد میدن اما به دست آوردن مهارت و تجربه، منوط به کار عملی هست.

چه زمانی تو رشته آمار به در آمد می‌رسیم؟

مشاوره و تحقیق مواردی هست که دانشجوهای آمار به صورت معمول به اونا فکر می‌کنن. تحقیقات نیاز به مدرک کارشناسی ارشد و ترجیحاً دکتری با تجربه چند سال تو زمینه خاص موضوعی داره. برای تدریس نیاز به مدرک دکتری هست و بعد از مراحل مختلف، مثل بقیه رشته‌ها باید تو وزارت علوم ثبت بشه تا الزامات قانونی اون انجام بشه.

فارغ‌التحصیلای رشته آمار می‌تونن به صورت یک شرکت مستقل به امور تحقیقاتی بپردازن و بعد از تجربه و تأیید صلاحیت لازم توحوزه‌های مختلف به عنوان مشاور آماری مشغول به کار بشن و یا با همکاری متخصصای بقیه رشته‌ها در ارتباط با تولید نرم‌افزارها فعالیت کنن.

افرادی که با رشته‌های مربوط به امور مالی، مهندسی و رایانه‌ای آشنا باشن تو بازار کار شانس بالاتری دارن. توی سازمان‌های دولتی تو رشته‌های جمعیت‌شناسی و سرشماری نفوس و مسکن، کشاورزی، آمار رسمی و محیط‌زیست از کارشناسای رشته آمار استفاده می‌کنن.

مهاجرت با رشته آمار

رشته آمار از مهم‌ترین رشته‌های علوم پایه تو جهانه و تو کشورهای امریکا، کانادا و استرالیا اهمیت زیادی داره. البته بیشتر دانشجوهای رشته آمار برای ادامه تحصیل به خاطر شرایط بهتر و بنا به حوزه موضوعی مورد علاقه‌شون به کشورهای اروپایی مثل سوئیس، آلمان و اتریش سفر می‌کنن.

کشورهایی مثل هند و مالزی هم تو این رشته پذیرش دارن، ولی باید تو انتخاب دانشگاه دقت کرد.

معمولا برای ادامه تحصیل تو کشورای دیگه، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی هم به شرکت تو آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مثل تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید.

ویژگی‌های شخصیتی لازم برای موفقیت توی ادامه تحصیل و اشتغال این رشته

به دلیل گسترش استفاده از نرم‌افزارها تو آمار، علاقه‌مندان به رایانه هم می‌تونن تو این رشته خیلی موفق عمل کنن. خلاقیت و نوآوری نقش مهمی تو رشته آمار داره. انتخاب آزمون، حجم نمونه و روش نمونه‌گیری، طراحی آزمایش، استفاده از توزیع‌های آماری و …  نیاز به کمی خلاقیت و ابتکار داره.

با امتیاز دهی ما را در کیفیت مطالب یاری کنید
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + یازده =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.