بلاگ

تقلب در کنکور

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

تقلب در کنکور

سلام دوستان عزیز کنکوری. امیدوارم اوضاع بر وفق مراد باشه براتون و فقط به قصد سرگرمی در حال خوندن این مطلب باشید. اینجا می‌خوایم بررسی کنیم که تقلب در کنکور شدنیه یا نه و آیا روش‌های مختلفی که براش ابداع شده، جواب میدن یا نه. 
اول از همه باید بهتون خبر بدیم که تقلب در کنکور شدنیه :)) اما بسیار بسیار کار سخت، پر از ریسک و خطرناکیه. یعنی اگر به امید تقلب به کنکور رفتید، خیالتون راحت باشه که قرار نیست رتبه‌ی خوبی بدست بیارید. چون احتمال اینکه نتونید تقلب کنید یا موقع تقلب مچتون گرفته شه یا کسی که خواستید از روش تقلب کنید خودش بسیار داغون بوده باشه، خیلی زیاده. اما در هر صورت یک مروری روی روش‌های تقلب در کنکور انجام میدیم و دلایل سختی‌ هر کدوم رو هم براتون ذکر می‌کنیم. 
قبل از هر چیز بیاید یک نگاهی به قوانین جلسه کنکور بندازیم.

آیین نامه تقلب سر جلسه کنکور

  • هرگونه صحبت یا پچ‌پچ با نفر کناری سر جلسه کنکور ممنوعه.
  • فاصله مجاز بین دو داوطلب حداقل ۲ متره.
  • دفترچه‌های سوالات قبل از رسیدن دست داوطلبان، پلمپه و طراحان اون سوالات هم قبل از کنکور در قرنطینه به سر می‌برن.
  • دفترچه‌های سوالات ردیف‌های مختلف داوطلبان باهم فرق داره و سه دسته‌بندی A,B و C داره.

در ادامه، لیست کارهایی که طبق آیین‌نامه تقلب به حساب میاد و دارای مجازات هست رو براتون آوردیم:

 

  • جایگزینی داوطلب در کنکور

  • تبانی با عوامل آزمون در کنکور

  • دستکاری پاسخ نامه در کنکور

  • عکس‌برداری از سوالات و ارسال از طریق شبکه‌های اجتماعی در کنکور

  • سوء‌استفاده از بستگان درجه یک به عنوان عامل اجرایی در کنکور

  • مبادله اطلاعات با سایر داوطلبان در کنکور

  • استفاده از یادداشت تقلب در کنکور

  • استفاده از وسایل الکترونیکی مانند ساعت مچی، گوشی موبایل، هندزفری و …

  • باز بودن بسته سوال قبل از تحویل به داوطلب در کنکور
‍تقلب در کنکور

دلایل سختی تقلب در کنکور

حالا که با قوانین جلسه کنکور و مواردی که در کنکور تقلب به حساب میان، آشنا شدید، اجازه بدید یکم بیشتر دلایل سختی و پرریسک بودن کنکور رو براتون باز کنیم.

زمان محدود

همونطور که می‌دونید زمان شما سر جلسه کنکور بسیار محدوده. یعنی یکی از مهارت‌های مهمی که قبل از کنکور باید یاد گرفته بشه، مهارت مدیریت زمانه. پس توی این زمان محدود، یک وقت جداگانه اختصاص دادن برای تقلب کردن واقعا کار نشدنی‌ای به نظر می‌رسه. تقلب کردن وقت و زمان زیادی می‌بره، ضمن اینکه دائما باید حواس‌جمع باشید که مراقب جلسه، مچ شما رو نگیره. پس احتمال اینکه بتونید با روش‌های مختلف تقلب همه‌ی سوالات رو جواب بدید، خیلی خیلی خیلی کمه.

برای دونستن مدت زمان جلسه کنکور، مقاله کنکور چند ساعت است رو حتما مطالعه کنید.

منابع مفصل کنکور

کنکور یک آزمون جامع از کل سه سال دبیرستان شماست. هر رشته‌ای تعداد زیادی کتاب درسی داشته در تمام این سال‌ها. بخاطر همین منابع کنکور خیلی مفصله و فکر یادداشت بردن سر جلسه و روی دست و پا تقلب نوشتن اساسا فکر بیهوده‌ایه. از کدوم منبع درسی و کدوم مبحث اون درس می‌خواید یادداشت بردارید که بتونید تقلب کنید؟ این روش رو نهایتا بتونید توی امتحانات مدرسه پیاده کنید که اونم احتمال لو رفتنتون توی اون محیط کوچیک خیلی زیاده. اما برای تقلب در کنکور اصلا از این روش استفاده نکنید.

سوالات مختلف

بالاتر هم گفتیم که دفترچه‌ی سوالات کنکور به سه دسته‌ی A,B,C تقسیم میشه و کلید سوالات کلا با هم متفاوته. بخاطر همین ایده‌ی اینکه از پاسخنامه‌ی کناریم نگاه میکنم و تست‌هامو از رو اون کپی میکنم کلا میره زیر سوال. سوال پنج کناری شما با سوال پنج شما متفاوته و معلوم نیست کدوم یک از سوالات شما همون سواله.

کنکور مسابقه‌ست

کنکور مثل امتحانات مدرسه نیست که دو نفر با هم تقلب کنن و با همدیگه هم یک نمره مشترک بگیرن، کنکور یک دوی ماراتونه. کسی که از شما بهتر کنکور بده، حتی در حد یک تست، ممکنه جای شما رو توی دانشگاه مورد علاقه‌تون اشغال کنه و شما رو عقب برونه. در چنین شرایط رقابتی‌ای، چرا آدما باید به همدیگه کمک کنن که کنکورشون رو خوب بزنن؟ پس نه به کسی اعتماد کنید و نه به کسی تقلب برسونید.

احتمال اشتباه زدن تست

بیشتر بچه‌ها سر جلسه‌ی کنکور به تست‌هایی که خودشون میزنن شک دارن. استرس و فشار کنکور باعث میشه خیلی از سوالاتی که بلدی رو یادت بره یا در اون لحظه گزینه‌ی اشتباهی رو وارد کنی. با وجود این همه خطا، چطور می‌خوای به کس دیگه‌ای غیر از خودت اعتماد کنی و جواب‌هات رو از روی اون بزنی؟

ریسک وحشتناک

و در آخر باید بگیم که جرم تقلب در کنکور خیلی سنگینه. اگر شما رو در حین حتی یک نگاه ساده به پاسخنامه کناریتون گیر بندازن، احتمال داره تا چند سال از کنکور محروم بشید. پس به نظر میاد که به طور کلی تقلب در کنکور به مراحل سخت و دشوار و ریسک زیادش نمی‌ارزه. 

روش‌های تقلب در کنکور

خب در ادامه می‌خوایم یه سری از روش‌های پر طرفدار تقلب در کنکور رو با هم بررسی کنیم و ببینیم مشکلات هر کدوم چیه.

روش‌های تقلب در کنکور

تقلب در کنکور با صابون

صابون زدن به پاسخنامه برای تقلب در کنکور، یه تصور اشتباه و حتی خرافات‌گونه‌ایه که بین یه سری از کنکوری‌ها رواج داره. بعضیا معتقدن اگر به پاسخنامه صابون بمالن، دستگاه تصحیح برگه قاطی میکنه و همه‌ی سوالا رو درست رد میکنه. اما این تصور واقعا تصور خنده داریه و همچین چیزی وجود نداره.

اما قضیه ی این صابون زدن چیه؟

این موضوع مال خیلی سال پیشه. یعنی تقریبا ۲۰ سال پیش، موقعی که دستگاه‌های تصحیح برگه‌ها ذغالی بودن، اون موقع‌ها میشد یه جورایی مثل همین صابون زدن، دستگاه‌هارو دور زد. اما الان اونقدر پیشرفت کردن که هیچ باگی ندارن. بنابراین برای دور زدن دستگاه‌ها خودتونو خسته نکنید و الکی فکر و انرژی مصرف نکنید.

گول کلاهبرداران رو نخورید

یه سری از کانال‌ها و آدم‌ها هستن که ادعا می‌کنن می‌تونن یه روز قبل از کنکور سوالات کنکور رو به شما بفروشن. گول این آدم‌ها رو نخورید چون همگی کلاهبردارن. سوالات کنکور تا قبل از جلسه پلمپه و تنها کسانی که ازشون خبر دارن، طراحان سوال هستند. اونا هم تا قبل از شروع آزمون در قرنطینه به سر می‌برن و اجازه ندارن با هیچکس صحبت کنن یا حتی پیام رد و بدل کنن. پس تنها راهی که ممکنه کسی بیرون از جلسه کنکور به سوالات دسترسی پیدا کنه، داخل خود جلسه‌ست. 

دسترسی به سوالات موقع برگزاری آزمون هم که دیگه به درد یک کنکوری نمی‌خوره، پس گول کلاهبرداران رو نخورید و الکی پول توی جیبشون نریزید.

تقلب دسته‌جمعی

یکی از روش‌های تقلب در کنکور که بعضی از کنکوری‌ها از اون استفاده می‌کنن، قرار گذاشتن با یه سری از همکلاسی‌ها و دوستانشونه که هرکس یه بخش از سوالات رو به عهده بگیره و به بقیه برسونه. البته برای این کار باید مطمئن باشید که توی یک حوزه میفتید و محل صندلی‌هاتون هم نزدیک همه که تا چند روز قبل از کنکور امکان نداره بتونید از این بابت مطمئن بشید. 

اما این روش هم روش خیلی پر ریسکیه چون حتی در صورت نزدیکی صندلی‌هاتون به همدیگه، حرف زدن توی جلسه کنکور و برگه رد و بدل کردن با دیگران بسیار کار سختیه. مراقب جلسه با دقت به حرکات شما و چرخوندن سرتون به این طرف و اون طرف نگاه میکنه و روی رفتارتون دقت داره. 

علاوه بر این از اونجایی که کنکور بسیار آزمون رقابتی‌ایه، توصیه می‌کنیم حتی به دوستانتون هم سر جلسه اعتماد نکنید چون اگر شما خوب کنکور بدید ممکنه جای اونا رو در دانشگاه‌های خوب بگیرید. پس بعید نیست که قول و قرارها سر جلسه فراموش بشه و جواب‌های درستی بهتون گفته نشه. 

تقلب با کمک افراد بیرون از جلسه

یه کاری که بعضی‌ها برای تقلب در کنکور انجام میدن، استفاده از هندزفری، هدفون بی‌سیم و ایرپاد متصل به گوشیشونه. اینجوری که اول یه عکس از دفترچه سوالاتشون برای کسی که بیرون از جلسه‌ست میفرستن یا با یه میکروفون ریز، سوال رو توی گوشی میخونن. بعد جواب سوال از هندزفری بهشون رسونده میشه. البته این کار بیشتر برای دخترها شدنیه که میتونن گوشی یا میکروفون رو زیر مقنعه‌شون قایم کنن و پسرا چنین امکانی رو ندارن. 

اما همون دخترها هم قبل از ورود به جلسه بازرسی بدنی میشن و کارشون خیلی پر ریسکه. ضمن اینکه ممکنه سر جلسه آنتن موبایلتون قطع و وصل بشه و ارتباطتون با اونور خط هر لحظه قطع بشه. ضمن اینکه کنکور یک آزمون جامع از کتاب‌های کل دبیرستان شماست، پس اینکه یک نفر بتونه در زمان کوتاهی جواب تک تک سوالات رو از منابع درسی پیدا کنه و براتون بخونه واقعا کار ناممکنی به نظر می‌رسه. 

تقلب به جای دیگری

یکی دیگه از کارهایی که به عنوان تقلب در کنکور شناخته میشه، امتحان دادن فردی دیگه بجای خود داوطلبه. مثلا بعضی‌ها از رتبه‌های برتر کنکورهای گذشته درخواست میکنن که بجای اون‌ها در کنکور شرکت کنه. اما شباهت ظاهری برای این کار خیلی مهمه. یعنی باید بتونید همزمان کسی رو پیدا کنید که هم از نظر درسی خیلی بهتر از شماست و بهش اعتماد دارید و از نظر ظاهری شباهت خوبی به شما داره یا می‌تونید با کمی تغییرات ظاهری شبیهش کنید.

دقت کنید که قبل از شروع آزمون حتما چهره‌ی شما با عکس روی کارتتون چک میشه. علاوه بر این، مجازات این کار خیلی شدیده. اگر بفهمن که کس دیگه‌ای بجای شما برای آزمون اومده، برای شما محرومیت مادام‌العمر به همراه داره.

گزارش تقلب در کنکور

جرم تقلب در کنکور

چند سالیه که برای تقلب در کنکور مجازات سفت و سختی تعیین شده و در صورت مشاهده‌ی تخلف یا تقلب، به راحتی از کنارش عبور نمی‌کنن. به طوری که هر عملی که موجب بی‌نظمی در آزمون بشه یا هر کار خلاف مقرراتی که آزمون داوطلب رو از نظر علمی دچار مشکل کنه، مثل ارائه مدرک، گواهی یا عکس جعلی یا همراه داشتن هر وسیله‌ی الکترونیکی یا دستگاهی که حافظه داشته باشه سر جلسه کنکور یا تبانی و همدستی با دست‌اندرکاران کنکور یا افراد بیرون از جلسه یا خرید و فروش سوالات قبل از کنکور اعم از اینکه پاسخشون واقعی یا غیر واقعی باشه و اقدامات تخلف آمیز دیگه‌ای از این دست، مجازاتی به همراه داره که اقدام به این تخلفات رو بسیار ریسکی و خطرناک می‌کنه.

طبق قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری، هیئت‌های رسیدگی به تخلفات در صورت مشاهده‌ی تخلف یا تقلب در کنکور سراسری، می‌تونن بنابر تخلف انجام شده، برای داوطلب حکم صادر کنن. این احکام عبارت است از محرومیت از شرکت در آزمون از یک تا ده سال؛ جزای نقدی از یک میلیون تومان تا صد میلیون تومان و از یک تا پنج سال حبس. علاوه بر این نتیجه‌ی آزمون فرد متخلف ابطال میشه و مجوز تاسیس موسسه یا آموزشگاه علمی و آموزشی رو هم ازش می‌گیرن.

تدابیر جدید سازمان سنجش برای جلوگیری از تقلب در کنکور

خوشبختانه سازمان سنجش، امسال تدابیر ویژه‌ای رو برای برخورد با متقلبین چیده. شناسایی متقلبین چند مرحله داره که با اعمال صحیح این مراحل، تعداد افرادی که میتونن با موفقیت تقلب کنن، انگشت شمار میشه. 
گویا سازمان سنجش داره مراحل رو به خوبی پیگیری میکنه. بخشی از شناسایی‌ها، در روز آزمون و به کمک دستگاه‌های حساس به وسایل تقلب صورت گرفت. ولی با این حال عده‌ای موفق به تقلب شدند.
در مرحله‌ی بعدی، پاسخبرگ تمام دانش آموزان، مورد تحلیل آماری قرار می‌گیره و پاسخ‌برگ‌هایی که، شباهت بالایی با (کلیدهای تقلب) داشته باشن به راحتی شناسایی میشه.حتی در مراحل بعدی روش‌های جزئی‌تری برای شناسایی متقلبین وجود داره که واقعا قابل دور زدن نیست.
به صورت کلی سازمان سنجش اگه واقعا بخواد، با توجه با اینکه داده‌های آماری زیادی در اختیار داره، از طریق مقایسه‌ی داده‌ها و پاسخبرگ‌ها، شناسایی تقلب براش مثل آب خوردنه. امیدوارم این جدیت در سال‌های آینده هم ادامه پیدا کنه.
داشت.

در مورد این sms باید بگم که ممکنه این پیام برای افرادی که تقلب نکردن هم ارسال شده باشه (گرچه احتمالش ضعیفه). این پیام عموما برای افرادی ارسال شده که طبق علم آمار موفق به تقلب شدند . چون پیام حاصل بررسی آماری پاسخبرگ‌هاست.
به هر حال اگر داوطلبی هستید که این پیام برای شما اشتباها ارسال شده و هیچ تقلبی نکردید، جای نگرانی نیست. اصلا نیاز نیست هول بشید و اعصاب خودتون رو خورد کنید. کافیه مجددا در دروس مورد نظر سنجش، آزمون بدید و سطح علمی شما بررسی بشه. حتی نیازی نیست که درصدی مشابه درصد کنکورتون به دست بیارید. سنجش صرفا میخواد بررسی کنه ببینه شما صلاحیت علمی دارید یا نه.
مثلا شخصی که ریاضی کنکورش رو ۶۰ درصد زده، قطعا بعد از دو ماه لااقل ۳۰_۴۰ رو که میزنه، نمیزنه؟ همین درصد هم برای سنجش قابل قبوله و صلاحیت علمی شما رو احراز میکنه. این sms برای همین ارسال شده‌! قراره سطح علمی افراد مشکوک به تقلب بررسی بشه تا حق خوری و بی‌عدالتی رخ نده.
سطح علمی آزمونی که قراره ازتون بگیرن، مشابه کنکور خواهد بود. ضمنا لازم به ذکره که در صورت تایید تقلب، متقلبین محرومیت‌هایی از کنکورهای سال‌های آینده و شرکت در دانشگاه خواهند

قضیۀ تقلب در کنکور سراسری 1400

در کنکور ۱۴۰۰ بخاطر شرایط کرونایی و برگزاری آزمون در برخی بیمارستان‌ها و تعداد حوزه‌های نسبتا زیاد، بسیاری از داوطلبان قبل از برگزاری آزمون اقدام به خرید کلید کرده و یا صبح آزمون به سوالات دسترسی داشتند.

اما نگران نباشید. کانال‌های کلیدزن در برخی از سوالات پاسخی ثبت کرده و سازمان سنجش در صورت تطابق 100% پاسخبرگ داوطلب با کلیدهای کانال پخش کننده، اون داوطلب را مردود اعلام می‌کنه. ماجرای کامل این اتفاق رو از این سایت بخونید. 

گزارش تقلب در کنکور

در صورتی که در حوزه‌ی کنکور خودتون، تخلفی رو مشاهده کردید، دکمه زیر رو لمس کنید و فرم گزارش تخلف رو در سایت سازمان سنجش وارد کنید.

حتما این کار رو انجام بدید، چون اگر تعداد گزارش‌های یک حوزه، چند مورد بشه، سازمان سنجش مورد رو قطعا پیگیری میکنه و متخلفان رو شناسایی میکنه.

5/5 - (11 امتیاز)
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − دو =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.