معرفی رشته‌های ریاضی

معرفی رشته مهندسی صنایع

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

معرفی رشته مهندسی صنایع

سلام همراه عزیز. به مقاله معرفی رشته مهندسی صنایع خوش اومدی. من زینب خانی دانشجوی رشته مهندسی صنایع در دانشگاه الزهرا هستم که امروز قراره به همراه همکارم خانم زهرا نظری دانشجوی این رشته در دانشگاه شهید بهشتی، به معرفی دقیق رشته مهندسی صنایع بپردازیم. پس تا انتها همراهمون باش.

آشنایی با رشته مهندسی صنایع

این رشته چند سالی میشه که متقاضی زیادی داره و بعد از رشته مهندسی کامپیوتر، بیشترین متقاضی رو داره. جمله‌ای معروف در این رشته وجود داره که میگه صنایع، دریاییه با عمق یک سانت. اگر درس‌هایی که در این رشته هست رو برات بگیم کاملا مفهوم این جمله رو متوجه میشی. ریاضی، فیزیک و شیمی که با سایر مهندسی‌ها مشترکه. نقشه کشی صنعتی، مقاومت مصالح و استاتیک، مبانی برق، برنامه نویسی کامپیوتر، اقتصاد، مدیریت و کارگاه‌ها که بخش عملی و جذاب این رشته محسوب میشن.

درواقع از هر مهندسی، یک بخشیش در رشته صنایع وجود داره و این میتونه هم نکته مثبت محسوب بشه و هم نکته منفی. اما میشه گفت که باعث جذابیت این رشته شده. هر درس حداکثر سه واحده و همین باعث میشه درس‌ها تکراری و خسته‌کننده نباشه. اما برای برخی هم مهمه که در یک رشته به صورت تخصصی پیش برن مثل سایر مهندسی‌ها. در ادامه به بررسی دقیق این رشته می‌پردازیم.

رتبه قبولی رشته مهندسی صنایع

در بخش معرفی رشته مهندسی صنایع، باید درمورد محدوده قبولی اطلاعات داشته باشی تا بتونی تخمین درستی از میزان رتبه مورد نظرت و همینطور مقدار مطالعه‌ت به دست بیاری. همونطور که میدونی، محدوده قبولی در آزمون کنکور در رشته‌های مختلف، متناسب با سهمیه‌های مختلف، متفاوته. اصلی‌ترین سهمیه‌هایی که وجود داره، سهمیه مناطق 1، 2 و 3 هست. در ادامه آخرین رتبه قبولی کنکور در مهندسی صنایع در مناطق یک تا سه رو بیان می‌کنیم.

توجه داشته باش که این محدوده‌های قبولی، کاملا بر اساس قبولی‌های سال گذشته هستن و هر سال این عدد متناسب با تعداد داوطلبان و رتبه‌های قبولی متفاوت میشه. آخرین رتبه قبولی در منطقه1، 4952 بوده. در منطقه2، آخرین رتبه قبولی 12410 و در منطقه سه، 3451 بوده. این محدوده قبولی در دانشگاه‌های دولتی و روزانه بوده و رتبه قبولی برای شبانه یا دانشگاه‌های آزاد، متفاوته.

توجه کن که آخرین رتبه قبولی، در هر دانشگاه دولتی روزانه، با دانشگاه دیگه متفاوته. یعنی اگر داوطلب منطقه 2 قصد تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی رو داشته باشه، باید رتبه‌ای زیر هزار بگیره، این در حالیه که داوطلب منطقه دو، با رتبه 12 هزار میتونه همین رشته رو در دانشگاه ارومیه مطالعه کنه. نکته مهم اینجاست که با رتبه‌های پایین‌تر هم امکان قبولی در دانشگاه‌های دولتی و روزانه رو داری اما شانس قبولیت کمتره. در سال‌های گذشته شاهد این بودیم که با رتبه‌هایی بسیار پایین‌تر هم در دانشگاه‌های روزانه و بدون سهمیه، در این رشته قبولی داشتیم. 

نمونه کارنامه قبولی رشته مهندسی صنایع:

دوره تحصیل و دروس دانشگاهی

این رشته هم همچون غالب رشته‌های کارشناسی در چهار ترمه که شامل 22 واحد دروس عمومی مثل معارفه و بقیه دروس تخصصیه. این دروس شامل تئوری احتمال مهندسی، آمار مهندسی، تحقیق در عملیات 1 و 2، مدیریت و کنترل پروژه، طرح ریزی واحدهای صنعتی، برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودی‌ها، برنامه‌ریزی تولید، کنترل کیفیت آماری، ارزیابی کار و زمان، اصول حسابداری و مدیریت مالی، اقتصاد خرد و کلان، اقتصاد مهندسی، اصول شبیه سازی، اصول بازاریابی، مهندسی فاکتورهای انسانی و HSE، تجزیه و تحلیل، تصمیم‌گیری و تحلیل سیستم‌ها میشه.

تفاوت این رشته با سایر مهندسی‌ها

این رشته بر خلاف سایر رشته‌ها، بسیار متنوعه. یعنی از موضوعات و مباحث مختلفی درس میخونی. شاید در سایر مهندسی‌ها اینطور باشه که موضوع کلی مشخصه و جزئیات رو درمورد اون موضوع میخونی ولی در رشته مهندسی صنایع، مباحث مختلفی که ممکنه هیچ ربطی بهم نداشته باشن رو میخونی. درواقع مهندسی صنایع اینجوریه که زبان مهندسی‌های دیگه رو متوجه میشه. یعنی یک مهندس صنایع، زبان مهندس برق و عمران رو متوجه میشه. شاید اگه مهندسی عمران بخونی فقط زبان مهندسی عمران رو متوجه بشی ولی اگه در این رشته تحصیل کنی، با زبان تمامی مهندسی‌ها در این رشته آشنا هستی. درواقع پل رابط بین سایر مهندسی‌ها میشی و زبان مشترکی باهاشون داری.

اگر بخوایم یه تقسیم بندی انجام بدیم، دروست در این رشته به این شکله:

  • یکسری دروس پایه مثل ریاضی یک، ریاضی دو، فیزیک یک و دو، جبر، استاتیک
  • یکسری دروس اقتصاد و مالی و مدیریتی مثل اقتصاد یک و دو، مدیریت مالی، اقتصاد مهندسی
  • دروس مدیریتی مثل مدیریت پروژه و اصول مدیریت

بنابراین همونطور که از دروس مشخصه، تنوع درس‌ها زیاده و غالبا بهم مربوط نیستن.

مطلب پیشنهادی: معرفی رشته مهندسی برق

بازار کار مهندسی صنایع

نکته مثبتی که تنوع دروس به این رشته داده اینه که بازار کار این رشته برخلاف سایر مهندسی‌ها، محدود به یه صنعت خاص نمیشه. به همین دلیل بازار کار گسترده‌ای داره.

به صورت خلاصه کار یک مهندس صنایع، افزایش راندمان و بهینه‌سازیه. هر صنعت و مرکزی، به راندمان و بهینه‌سازی احتیاج داره. درواقع بخش‌های اداری کارخونه‌ها و کارگاه‌ها، در بخش کنترل کیفیت، کنترل پروژه و کنترل موجودی، بخش تحلیل سیستم و مدیریت سیستم‌های سازمان‌های هواپیمایی، بانک‌ها و حتی بیمارستان‌ها هم برای افزایش راندمان و بهینه سازی و تحلیل و مدیریت سیستم‌هاشون، به یک مهندس صنایع نیاز دارن.

وقتی این رشته رو انتخاب می‌کنی، باید ببینی به کدوم قسمتش علاقه داری. باید همه چیز رو یاد بگیری اما باید ببینی به کدوم گرایشش علاقه‌مندی که همون رو بخونی و در اون متخصص بشی و وارد بازار کار بشی.

اگر میخوای در بازار کار موفق باشی و استفاده‌ای از این تحصیلاتت بکنی، نباید صرفا به دانشگاه اکتفا کنی. درواقع دانشگاه صرفا رشته رو معرفی میکنه. این که چقدر در اون متخصص میشی و چقدر بهت کمک میکنه، به خودت بستگی داره. اگر واقعا رشته‌ای که میخونی رو خودت پیگیر باشی، نرم‌افزارهای لازم رو یاد بگیری و خودت به صورت مستقل عمل کنی، کار برای این رشته پیدا میکنی. اما اگر صرفا به دانشگاه اکتفا کنی، ممکنه رشد و پیشرفتی در اون نباشه.

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم

در این حوزه لازمه که حتما در درس ریاضی و فیزیک قوی باشی. از اونجایی که غالب فعالیت‌هایی که انجام میدی در حیطه مدیریتی هست، باید توانایی‌های لازم برای این بخش رو هم یاد بگیری و تقویتش کنی. نوآوری و داشتن خلاقیت، از موارد دیگه‌ای هست که برای ورود به بازار کار در این رشته اهمیت بالایی داره. همینطور برخی از مهارت‌ها نظیر تسلط به زبان انگلیسی، داشتن مهارت ارتباطی، توانایی تجزیه و تحلیل، عملکرد مناسب در کار تیمی و توانایی تحمل سختی و فشار کار، از موارد دیگه‌ای هست که باید برای ورود به این رشته و بازار کار، در خودت تقویت کنی.

افرادی که دارای خلاقیت و تعاملات بالا هستن، میتونن در این رشته موفق باشن. حتی پشتکار و تلاش زیاد در این رشته باعث میشه که حتی در بخش کسب درآمد هم نسبت به سایر مهندسی‌ها، بالاتر و بهتر باشه.

تحصیل در مقاطع بالاتر

تحصیل در مقطع ارشد برای این رشته، به گرایش‌های مختلفی تقسیم میشه. مثل مدیریت تولید، مدیریت پروژه، مهندسی کیفیت و موارد دیگه‌ای که میتونی متناسب با علاقه‌ت انتخاب کنی و تا مقطع دکترا پیش بری.

برخی از گرایش‌هایی که در دوره ارشد و دکترا میتونی در اون‌ها تحصیل کنی، شامل بهینه‌سازی سیستم‌ها، سیستم‌های سلامت، سیستم مالی، آینده پژوهی، مدیریت نوآوری و فناوری، مدیریت مهندسی و مواردی از این دست هستن.

مطلب پیشنهادی: معرفی رشته مهندسی شیمی

مهاجرت در رشته مهندسی صنایع

بازار کار این رشته در بسیاری از کشورهای خارجی، بسیار گسترده‌ست. پس امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر ارشد و دکتری در این رشته وجود داره. کشورهایی که در این زمینه بسیار قوی هستن، آمریکا و کاناداان. البته کشورهای اروپایی مثل فرانسه، بلژیک یا انگلستان و کشورهایی مثل چین، سنگاپور و ژاپن، از جمله مواردی هستن که شرایط ادامه تحصیل در این رشته رو بهتر دارن. اما توجه کن باید مدرک زبان و رزومه کاری و تحصیلی قوی داشته باشی تا بتونی برای تحصیل اقدام کنی.

5/5 - (7 امتیاز)
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 13 =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.