دانشگاه فرهنگیان

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

سلام دوست عزیز! به مقاله مصاحبه دانشگاه فرهنیگان خوش اومدی. توی این مقاله قراره درمورد نحوه مصاحبه برای این نوع از دانشگاه‌ها یعنی فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله همراهمون باش.

دانشگاه فرهنگیان

همونطور که می‌دونی، دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، از دانشگاه‌هایی هستن که به صورت نیمه متمرکز پذیرش میکنن. یعنی علاوه بر کنکور، داوطلب وارد مرحله بعد که مصاحبه‌ست میشه. در این مرحله، فرایندی رخ میده که داوطلب باید طبق مقررات، مراحل مصاحبه رو با موفقیت طی کنه تا بتونه به مرحله بعد که پذیرش هست برسه. در غیر این صورت، امکان تحصیل در این دانشگاه‌ها برات وجود نداره. پس مهمه که بدونی با چه شرایط و سوالاتی مواجه هستی تا بتونی عملکرد بهتری داشته باشی. برای اطلاع از شرایط و چگونگی ثبت نام، مقاله شرایط ثبت نام دانشگاه فرهنگیان رو مطالعه کن.

آمادگی برای مصاحبه

بعد از این که نتایج اعلام میشه و برای شرکت در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان قبول میشی، باید برای انجام مصاحبه آماده بشی. اول از همه باید مدارکی که لازم هست رو جمع آوری کنی. این مدارک شامل شده از: کارت ملی، شناسنامه، یک عکس 3*4، دیپلم یا گواهی‌ای که معدل در اون موجود باشه.

علاوه بر این موارد بالا، لازم هست از داخل اطلاعیه‌ای که در سازمان سنجش اعلام میشه، فرم اطلاعات فردی رو دانلود و پر کنی؛ یه عکس پشت نویسی شده بهش الصاق کنی و همراه مدارک بالا با خودت به جلسه مصاحبه ببری. همچنین لازمه که به شماره حسابی که اعلام میشه، مبلغ لازم رو واریز کنی و فیش واریزی رو همراه مدارکت، ببری.

مصاحبه فرهنگیان

مراحل مختلف در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

زمانی که روز مصاحبه رسید، لازمه با مدارکی که آماده کردی، سر ساعت در محلی که برای مصاحبه تعیین شده، حضور داشته باشی. مصاحبه در هر مرحله به صورت فردی انجام میشه و مدت زمانش هم برای هر نفر چیزی در حدود 40 دقیقه است. در این مصاحبه، وارد فرایند دو مرحله‌ای میشی. مرحله اول که مصاحبه پزشکی هست و مرحله دوم هم مصاحبه علمی. اما لازمه که برای هر قست به نکات مهمی توجه کنی. در ادامه به شرح هر قسمت می‌پردازیم.

مرحله اول: مصاحبه پزشکی

زمانی که وارد محل مصاحبه دانشگاه فرهنگیان میشی، بهت پوشه‌ای رو با دسته بندی میدن و لازمه مدارکی که همراه آوردی رو داخل اون پوشه به صورت منظم قرار بدی. بعد پوشه رو تحویل میدی و منتظر میمونی. توی این فاصله، مسئولین مربوطه، مدارک رو بررسی میکنن و در صورت تکمیل بودن مدارک، اطلاعاتت رو به بخش پزشکی میفرستن و از اینجا به بعد منتظر میمونی تا برای انجام مرحله پزشکی، نوبتت برسه.

در مرحله معاینه پزشکی، مواردی مثل قد، وزن، بینایی، شنوایی، فشار خون، سوابق بیماری و دهان و دندان رو مورد بررسی قرار میدن. درواقع تمامی مواردی که شرط لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان هست و در مقاله شرایط ثبت نام دانشگاه فرهنگیان توضیح دادیم، مورد بررسی قرار می‌گیره. در صورتی که تاییدت کنن، وارد مرحله بعدی میشی و مدارکت برای اون قسمت فرستاده میشه.

مرحله دوم: مصاحبه علمی

این قسمت که مهم‌ترین بخش مصاحبه دانشگاه فرهنگیان محسوب میشه، شامل سوالات عقیدتی، سیاسی، احکام، خانواده و روخوانی قرآنه. سه نفر در این مصاحبه حضور دارن: یک روانشناس، یک استاد و یک فرد آگاه به مسائل دینی. در این بخش که معمولا با روخوانی قرآن آغاز میشه، لازم هست که تا حدود زیادی از قبل آمادگیش رو داشته باشی. باید در مورد احکام اطلاعات زیادی بدونی و یکسری از سوالات مشخصی وجود داره که همیشه مورد پرسشه و باید نسبت به یادگیری اون سوالات اقدام کنی. در بخش بعدی نمونه‌هایی از این سوالات رو میاریم.

بعد از سوالاتی که درمورد احکام پرسیده میشه، در رابطه با مهارت‌های فردی از جمله فن بیان و هوش، سوالاتی پرسیده میشه. در این قسمت لازمه بدونی که زبان بدن نقش حیاتی داره. همواره باید اعتماد به نفست رو حفظ کنی و اگه نتونستی سوالی رو پاسخ بدی، اصلا از خودت نا امید نشی. چون گاهی وقت‌ها برخی سوالات پرسیده میشه تا میزان تسلط تو بر مواقع استرس‌زا رو ارزیابی کنن و ببینن تا چه حد میتونی اعتماد به نفس داشته و روی خودت مسلط باشی.

نکاتی مثل آراستگی ظاهری، حضور به موقع، پوشش مناسب برای آقایان و بانوان، همچنین حفظ حجاب عرف اسلامی میتونه یه دیدگاه خوب رو برات به ارمغان بیاره. پس از توجه به این نکات حساس و مهم غافل نشو.

بعد از اتمام سوالات، مدارکت رو بررسی میکنن و بعد از مصاحبه منتظر میمونی تا روز اعلام نتایج که نتیجه نهایی اعلام بشه.

مطلب پیشنهادی: انتخاب رشته دانشگاه آزاد

مدارک امتیاز ویژه

شاید کمتر چیزی که داوطلب‌ها برای آزمون بهش توجه میکنن، مدارکی هست که براشون امتیاز ویژه محسوب میشه. میتونی با همراه داشتن تمامی این مدارک و ارائه‌شون در جلسه مصاحبه، برای خودت یه امتیاز ویژه قائل بشی و شانس موفقیتت رو بیشتر کنی. این مدارک شامل تمام گواهی‌های هست که از شرکت در انواع آزمون‌ها، المپیادها، مسابقات علمی و فرهنگی، مسابقات احکامی و دینی، مسابقات ورزشی و کلیه فعالیت‌های فرهنگی، هنری، علمی و ادبی کسب کردی. با همراه داشتن این مدارک و ارائه‌شون در مرحله آخر مصاحبه‌ت، میتونی شانس قبولیت رو چند برابر کنی. اما لازمه بدونی که این به معنای پشت گوش انداختن یادگیری مباحث مورد پرسش در مصاحبه نیست. بلکه لازمه تمامی مواردی که گفتیم رو به درستی و در کنار هم رعایت کنی.

سوالات مصاحبه فرهنگیان

در این قسمت می‌خوایم تعدادی از سوالات مهمی که در فرایند مصاحبه مورد پرسش قرار می‌گیره رو بیان کنیم. پس این سوالات رو یادداشت کن تا بتونی برای روز مصاحبه بخونی و آمادگیش رو داشته باشی. دقت کن که این سوالات، همه مباحث مورد بحث نیست و مطالب دیگه‌ای هم هست اما این‌ها، مهم‌ترین مواردی هستن که مورد ارزیابی قرار می‌گیرن. این سوالات شامل موارد دینی و احکام، سوالات تاریخی و جغرافیایی و اقتصادیه که در ادامه تعدادی از اون‌ها رو مطرح می‌کنیم.

سوالات دینی و احکام مصاحبه فرهنگیان:

  1. واجب عینی و واجب کفایی چیست؟
  2. احکام بر چند قسم تقسیم می‌شود؟
  3. فتوی چیست؟
  4. از چه راه میتوان فتوی یعنی دستور مجتهد را به دست آورد؟
  5. آیا از مجتهدی که از دنیا رفته می‌توان تقلید کرد؟
  6. اگر مکلف مدتی اعمالش را بدون تقلید انجام دهد، اعمال او صحیح است یا خیر؟
  7. تقلید در احکام چیست؟
  8. چه کسی باید تقلید کند؟
  9. از چه کسی باید تقلید کرد؟
  10. در چه چیز باید تقلید نمود؟
  11. کسی که خود را مجتهد عادل و جامع الشرایط فتوا نمی‌بیند، قضاوت او چه حکمی دارد؟
  12. کُر بودن آب از چند راه ثابت می‌شود؟
  13. آب قلیل چیست؟
  14. اب جاری چیست؟
  15. نجاست هر چیز از چند راه ثابت می‌شود؟
  16. مطهرات (پاك کننده‌ها) چندتا است؟
  17. زمین با چند شرط کف پا و ته کفش نجس را پاك می‌کند؟
  18. حکم شرعی چیست؟
  19. سجده‌های واجب قرآن چند سوره است؟
  20. نمازهای واجب چندتا است؟
  21. در تیمم چند چیز واجب است؟
  22. تیمم بر روی چه چیزهایی صحیح است؟
  23. استحاله چیست؟
  24. اگر انسان بعد از نماز شک کند وضو گرفته یا نه حکمش چیست؟
  25. برای چند چیز وضو گرفتن واجب است؟
  26. جبیره چیست؟
  27. غسل بر چند نوع است؟
  28. لباس نمازگزار چند شرط دارد؟
  29. واجبات نماز چند چیز است؟
  30. رکن نماز چند چیز است؟
  31. در چه مواردی می‌شود نماز واجب را شکست؟
  32. در قرآن کریم از کدام غزوه با نام احزاب یاد شده است؟
  33. پیامبر (ص) معمولاًدر چه ماه‌هایی در غار حرا به عبادت می‌پرداخت؟
  34. کدام پیروزی مسلمین «فتح الفتوح» لقب گرفت؟

سوالات عمومی مصاحبه فرهنگیان:

  1. کدام یک از شاعران معاصر در تحول شعر فارسی نقش اساسی داشته است؟
  2. بانک‌ها در تهیه سرمایه، بین چه بخش‌هایی نقش واسطه را دارند؟
  3. پول کاغذی برای اولین بار توسط چه کسانی رایج شد؟
  4. معادل فارسی واژه «دیالکتیک» چیست؟
  5. کدام کشور همسایه، کمترین مرز را با ایران دارد؟
  6. مشهورترین شاعر رمانتیک قرن نوزدهم فرانسه چه کسی است؟
  7. با ملی شدن صنعت نفت ایران دست کدام کشور استعماری از منابع نفتی کشورمان کوتاه گردید؟
  8. مهم‌ترین منابع درآمد دولت؟
  9. نتیجه تأمین کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی چیست؟
  10. کوه کرکس جزو کدام دسته از کوه‌های ایران است؟
  11. در جریان انقلاب مشروطیت، مهاجرت علما به کدام شهر مهاجرت کبرا نامیده شد؟
  12. انفجار جمعیت در کشورهای توسعه نیافته اساساً به کدامیک از دلایل اتفاق افتاده است؟
  13. چه مقدار از کل آب‌های کره زمین در داخل خشکی‌ها قرار گرفته‌اند؟
  14. کدام یک از صحابه پیامبر (ص) به ربذه تبعید گردید و در آنجا جان سپرد؟
  15. نظام‌های فرهنگی مادی‌گرا با کدام واقعه شکل گرفتند؟
  16. به موجب کدام قرارداد، ایران به سه منطقه (نفوذی و بی‌طرف) تقسیم می‌شد؟
  17. کدام پدیده فرهنگی در جریان ارتباط افراد خود به خود انتقال می‌یابد؟
  18. چند درصد تشعشع خورشید به وسیله لایه استراتوسفر جذب می‌شود؟
  19. عمده‌ترین تولید کننده چای سیاه جهان کدام کشور است؟
  20. کدام نخست وزیر ایران در سال 1323 ه.ش کارشناسان امریکایی را جهت واگذاری امتیاز استخراج نفت به ایران دعوت کرد؟
  21. تفکر انتقادی به چه نوع از فعالیت‌ها و راهبردهای یاددهی–یادگیری اطلاق می‌شود؟
  22. اولین عادتی یک مسئول و کارمند در برخورد با ارباب رجوع باید دارا باشد چیست؟
  23. جنگ سرد چیست؟
  24. صنعتی شدن چه تأثیری در نهاد خانواده دارد؟
  25. تنها کشور اسلامی که دارای سلاح هسته‌ای است؟
  26. رهبران مذهبی در برابر رفراندوم اصول شش‌گانه انقلاب سفید چه روشی در پیش گرفتند؟

مباحث پر سوال در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

نمازهای یومیه و نماز جمعه:

درمورد نمازهای یومیه کاملا اطلاعات داشته باش چون تک‌تک ارکانش رو ممکنه ازت بپرسن. همینطور درمورد نحوه شکسته شدن یا نشدن نماز و روزه هم اطلاعات داشته باش. نمازهای یومیه 17 رکعته که در 5 زمان مختلف خونده میشه. از این بین، دو نماز ظهر و عصر و دو نماز مغرب و عشا باهم خونده میشن. برای مسافر هم زمانی که فاصله او هشت فرسخ یا 45 کیلومتر تا شهر محل زندگی یا سکونت، کار یا تحصیل فاصله داشته باشه و تا زمان قضا شدن نماز به اونجا نرسه، نمازش شکسته‌ست. یعنی چهار رکعتی ظهر و عصر و عشا، در دو رکعت خونده میشه و مغرب و صبح به صورت قبل باقی می‌مونه.

البته استثنا هم هست مثلا اگر شغل فرد، راننده بین شهری‌ست، نمازش هیچوقت شکسته نیست. همچنین اگر فرد، قصد موندن ده روز یا بیشتر رو در یک مکان داشته باشه هم، نمازش در اون مکان کامله. دونستن این اطلاعات برای مصاحبه دانشگاه فرهنگیان، مهم و کاربردیه.

در نماز جمعه باید بدونی که خطبه اول نماز جمعه درمورد مسائل عقیدتی و خطبه دوم درمورد مسائل سیاسی روزه. این نماز در روز جمعه به جای نماز ظهر خونده میشه و دو قنوت مستحبی، یکی در رکعت اول قبل از رکوع و دیگری در رکعت دوم بعد از رکوع داره.

مستحبات نماز:

باید بدونی که قبل از نماز یا بعد از نماز چه اعمال مستحبی وجود داره. کافیه چند نمونه مثال بزنی و لازم نیست همه چیز رو حفظ کنی. مثلا قنوت، نماز خوندن در مسجد، دست کردن انگشتر عقیق موقع نماز، روی مهر کربلا نماز خوندن و مواردی از این دست، جزو مستحبات عملی نمازه. مستحبات ذکری هم مواردی مثل تسبیحات حضرت زهرا، اذان و اقامه قبل از هر نماز، دعا کردن بعد از نماز و غیره میشه. حواست باشه جزئیات تک‌تک این موارد یعنی عبارات عربی دقیق ذکرها رو بدونی.

اصول و فروع دین:

برای مصاحبه دانشگاه فرهنگیان باید تک‌تک ارکان اصول دین و فروع دین رو بدونی. به ترتیب اصول دین شامل توحید، عدل، نبوت، امامت و معاده. فروع دین هم شامل ده اصل نماز، خمس، زکات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولی با مومنان، تبری از مشرکان. سعی کن این موارد رو حفظ کنی چون مباحث کلیدی و اصلی هستن.

زمان دقیق شب قدر و اعیاد اسلامی:

تاریخ‌های مهم مذهبی مثل شب‌های قدر، روز اعیاد اسلامی مثل قربان و غدیر و مواردی از این دست رو دقیق به یاد داشته باش. شب قدر در سه شب 19، 21 و 23 ماه رمضان برگزار میشه. به ترتیب اولی شب ضربت خوردن حضرت علی و دومی شب شهادت ایشونه.

مجلس خبرگان و سه قوه:

لازمه که موارد عمومی‌تر رو درمورد مجلس خبرگان، قوه مقننه، مجریه و قضائیه، بدونی. روسای سه قوه رو بشناسی. مثلا مجلس خبرگان یا شورای نگهبان، متشکل از 88 مجتهده که بنا به اصل 107 قانون اساسی، وظیفه تعیین ولی فقیه و نظارت بر عملکردش رو داره.

مباحث سیاسی:

در این زمینه باید توجه کنی که داشتن اطلاعات کافی برای مصاحبه دانشگاه فرهنگیان میتونه خیلی کمکت کنه. مثلا باید حتما درمورد اخبار روز و اخبار خارجی، چند نمونه خبر رو بدونی چون ممکنه ازت درموردش بپرسن. بهتره یکم توی بیان خبر محتاط عمل کنی. یا مثلا ممکنه نظرت رو درمورد حوادثی مثل تحریم‌ها و بقیه‌ی مسائل روز بپرسن. درباره مسائل روز، حل شدن مسئله رو ربط بده به درایت و کاردانی رهبر. درمورد مسئله تحریم یا فقر مردم هم میتونی بگی که با روی کار اومدن جوانان انقلابی کشور، توان خرید مردم بیشتر میشه و فقر از بین میره و ما میتونیم کشوری خودکفا و پیشرفته باشیم انشاءالله.

سوالات خلاقه:

ممکنه برای تعیین میزان دقت و ثبات فکریت در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان، سوالی بپرسن ازت که بعد از جوابت، بگن که اشتباه شنیدی. حواست باشه دقت کنی به سوال که بتونی بهشون ثابت کنی که درست شنیدی.

گاهی هم سوالاتی مثل این که چرا این شغل رو انتخاب کردی یا چرا مثلا دبیری ادبیات رو انتخاب نمی‌کنی و مسائلی از این دست می‌پرسن. لطفا برای این سوالات دلایل محکم و قانع کننده داشته باش.

ممکنه درمورد نظم کلاس، شیوه تدریس یا تنبیه دانش آموز و جلوگیری از سر و صداهای مزاحم یک دانش‌آموز در کلاس بپرسن. اگر درمورد تنبیه پرسیدن بگو که مخالف تنبیه بدنی هستی اما برای تنبیه‌هایی مثل امتیاز تشویقی ندادن به دانش‌آموز یا مثلا آوردنش کنار میز معلم و جدا کردنش از جمع میتونه کمک کننده باشه.

برای دانش‌آموز پر سر و صدا هم باید آروم آروم پیش بری. اول بگی میاریش کنار میز معلمی و باهاش صحبت می‌کنی یا سرگرمش می‌کنی با انجام تکلیف. اگر مفید نبود، به مشاور مدرسه ارجاعش میدی چون ممکنه مشکل بیش فعالی داشته باشه. یا مثلا دانش آموز افسرده‌ست و مواردی از این دست.

باید حتما خلاقیت داشته باشی تا بتونی اینجور سوالات رو جواب بدی چون ممکنه اصلا سوالات شبیه این مواردی که گفتیم نباشن. پس باید دقت کنی و با فکر پیش بری تا بتونی مصاحبه دانشگاه فرهنگیان رو عالی پیش ببری.

نکات مهم و کلیدی:

چند حدیث و روایت درمورد معلم یا کسب دانش از ائمه و پیامبر بلد باش.

اسم چند کتاب رو همراه با خلاصه و جزئیاتشون بدون. ترجیحا کتاب‌هایی از زندگینامه شهدا و مشاهیر بزرگ و یا داستان‌های شهید مطهری باشه چون روز شهادت شهید مطهری، روز معلمه. همچنین برای انتخاب این نوع کتاب و این نویسنده هم دلیل داشته باش.

اسم چند تا از مشاهیر شهرت از جمله علما، امام جمعه، شهید و دانشمند شهرت رو بدون.

اگر آقا هستی ریش بذار و اگر خانوم هستی ترجیحا با چادر برو.

چند ویژگی مثبت و منفی درمورد خودت رو بدون که منطقی و قابل بیان باشه چون ممکنه درموردش ازت سوال بپرسن. مثلا این که صبور هستی یا این که روحیه فداکاری داری یا خیلی اهل مطالعه هستی. برای منفی هم بگو مثلا بیش از حد برای دیگران وقت میگذاری و مواردی مثل این.

در مورد مواردی مثل انواع غسل، انواع نجاست و مطهرات، تک تک اذکار و ارکان نماز، کفاره روزه و مواردی مثل این، اطلاعات کافی داشته باش.

مراجع تقلید رو بشناس و درمورد مرجع تقلید خودت هم مطلع باش.

درمورد ائمه و پیامبر و حضرت زهرا مواردی مثل نام پدر و مادر، محل تولد، زمان به امامت رسیدن، کنیه و غیره رو بدون.

اگر در خونه دیش ماهواره دارید، لطفا برش دار چون ممکنه بررسی کنن.

درمورد معلمی و ویژگی‌های یک معلم خوب و مواردی که به درک بیشترت از این شغل کمک میکنه، اطلاعات محکم و قانع کننده‌ای داشته باش.

نکته پایانی

توجه کن که در روند مصاحبه دانشگاه فرهنگیان، اگر چیزی با ارزش و مهمه، فقط اطلاعات و دانش زیاد تو نیست. بلکه نحوه برخوردت، نوع آراستگی و پوششت و همچنین تسلطی که بر خودت، اضطرابت و اعتماد به نفست داری، همگی در کنار هم هستن که تو بتونی یه مصاحبه عالی رو پیش ببری. پس از این نکات کوچیک و مهم غافل نشو و سعی کن در زمان مقرر، با رعایت تمامی موارد و با تسلط کافی، در جلسه حضور داشته باشی. در صورتی که علاقه‌ای به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان نداری، میتونی به جلسه مصاحبه نری و به این شکل، هم مصاحبه و هم ثبت نامت در این دانشگاه رو لغو کنی. در غیر این صورت، بدون انجام روند مصاحبه، امکان شرکت و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان رو نداری.

سوالات متداول

۱. اعلام اسامی دعوت شدگان به مصاحبه در سایت سنجش

۲. مراجعه به مصاحبه تخصصی

۳. مراجعه به مصاحبه عمومی

۴. بررسی نتایج مصاحبه و انتخاب رشته در سایت سنجش

مصاحبه فرهنگیان شامل یک مصاحبه عمومی و ۲ مصاحبه‌ی تخصصیه. مصاحبه عمومی شامل پرسش‌های احکام، عقیدتی، دینی و مذهبیه. مصاحبه تخصصی هم شامل مباحث روانشناسی و خودشناسی، توانایی معلم بودن و اداره کلاس و معاینات پزشکیه. 

4.6/5 - (30 امتیاز)
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.