روز کنکور

نحوه برگزاری کنکور 1403

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

نحوه برگزاری کنکور 1403

 سلام دوست تلاشگر! حتما تا الان با خبرهای متنوعی که درمورد کنکور ابلاغ میشه، مواجه شدی. مشکل اینجاست که هیچوقت دقیق متوجه نمیشیم که نتیجه این خبر قراره چی باشه و در نهایت ما باید چیکار کنیم. ما هم تصمیم گرفتیم در این مقاله درمورد نحوه برگزاری کنکور 1403 صحبت کنیم. پس همیشه این مقاله رو مطالعه کن تا از اخبار تازه و به روز کنکور 1403، با خبر بشی.

 

تاثیر معدل در کنکور 1403

یکی از مواردی که از ابتدا تا امروز، در کنکور شاهدش بودیم، اهمیت معدل در کنکور بوده. اما نکته مهم اینجاست که این اهمیت طی سال‌های اخیر در حال افزایش بوده و به صورت مثبت، در نتیجه نهایی کنکور، تاثیرگذار بوده. تا کنکور 1401، ما این اتفاق رو به صورت 40 درصد تاثیر مثبت در کنکور، مشاهده کردیم. از کنکور 1402 تاثیر 40 درصدی قطعی معدل در کنکور ایجاد شد و در کنکور امسال یعنی کنکور 1403، تاثیر معدل به 50 درصد رسیده. (تاثیر قطعی معدل یعنی چه معدل کل دروس بالا باشه یا چه پایین، در هر صورت در کنکور تاثیرش رو خواهد گذاشت.) این خبر به صورت قطعی، لازم‌الاجراست.

نکته مهم: نحوه برگزاری کنکور 1403 در قانون حذف دروس عمومی، فقط برای دانش‌آموزانی هست که از سال 1402 کنکوری هستن. کنکوری‌های قبل‌تر و کنکوری‌های نظام قدیم، شامل این قانون نمیشن. یعنی تاثیر معدل برای اون‌ها، مثل قبله.

 

مزیت تاثیر معدل 50 درصدی:

پیرو این اتفاق، باید همچنان به مطالعه دروس در مدرسه بها بدی و ارزش امتحانات نهایی و امتحانات مدرسه رو حفظ کنی اما دیگه لازم نیست در صورت نداشتن معدل خوب، نگران تاثیر قطعی معدلت توی کنکور باشی.  با خیال راحت برای کنکور تلاش کن.

تاثیر معدل سال‌های دوازدهم، یازدهم و دهم در کنکور

همونطور که گفتیم، تاثیر قطعی معدل از سال 1402 شروع شده و فقط مربوط به امتحانات نهایی دوازدهم بوده. از 1403 که تاثیر معدل، 50 درصد شده، هنوز فقط امتحانات پایه‌ی دوازدهم در کنکور مهمه. اما در کنکور 1404، تاثیر معدل پایه یازدهم هم به کنکور اضافه میشه و کنکور 1405، هر سه پایه در کنکور تاثیر گذارن. درصورت تغییر قانون در این باره، همینجا اطلاع رسانی می‌کنیم. 

نحوه برگزاری کنکور

حذف دروس عمومی در کنکور 1403

این روزها پررنگ‌ترین خبری که به چشم می‌خوره، خبر حذف دروس عمومی از کنکوره. قراره از کنکور سال 1403 به بعد، ما دفترچه‌ای به اسم عمومی نداشته باشیم. یعنی کلا دروس عمومی فقط برای مدرسه و امتحانات نهایی مورد سنجش قرار بگیره. این خبر، بالاخره مورد تصویب قطعی قرار گرفت و در نهایت تصمیم بر اینه که در کنکور 1403، ما دفترچه عمومی در آزمون نداشته باشیم.

نکته مهم اینجاست که حذف دروس عمومی برای دانش‌آموزانیه که از سال 1402 قراره کنکور بدن و سایر کنکوری‌ها اعم از کنکوری‌های نظام قدیم و حتی کسانی که 1401 کنکور شرکت کردند، از این قاعده، مستثنی هستن و در کنکور، دو دفترچه عمومی و تخصصی رو باید پاسخ بدن.

 

 دلایل حذف دروس عمومی از کنکور

طبق گفته مسئولین تصویب این قانون، حذف دروس عمومی، به دو دلیل عمده شکل گرفته که از اهمیت خاصی برخورداره:

 

دلیل اول:

اولین و مهم‌ترین دلیل این هست که حذف دروس عمومی کمک میکنه که روی درس‌های تخصصی بیشتر زمان بذاری. در نتیجه، تمرکز بر شکل گیری افراد متخصص انجام می‌گیره. در نهایت فقط دروسی رو مطالعه می‌کنی که صرفا مختص به رشته تحصیلیته و دیگه زمانی برای مطالعه دروس عمومی لازم نیست بذاری.

اما نکته مهم این مزیت، این هست که با این کار، تمرکز بر روی دروس عمومی، صرفا مختص به مدرسه میشه و با این کار نه تنها ارزش دروس عمومی از بین نمیره بلکه تو به عنوان دانش‌آموز با جنبه‌های مهم دروس عمومی آشنا میشی و در مدرسه، اون‌ها رو به صورت امتحانی مورد ارزیابی قرار میدی. پس یادت باشه که اهمیت دروس عمومی، در مدرسه برای امتحانات به ویژه امتحان نهایی، دو چندان میشه و جایگاهی معادل با جایگاه دروس تخصصی در امتحانات پیدا می‌کنه.

 

دلیل دوم: 

اهمیت دومی که در حذف دروس عمومی کنکور ذکر شد، ارزش یافتن معدله. در ادامه درمورد میزان تاثیر معدل در کنکور 1403 برات میگیم. نکته اینجاست که زمانی که تاثیر معدل در کنکور مورد ارزیابی قرار می‌گیره، در جایگاه یک دانش‌آموز بیشتر تلاش میکنی تا در امتحانات، موفق بشی. اینجوری به درس‌های مدرسه اعم از تخصصی و عمومی، ارزش بیشتری میدی. با این کار ارزش دروس عمومی با حذف دروس عمومی از کنکور، از بین نمیره. بلکه به خاطر اهمیت تاثیر معدل در کنکور، تلاش بیشتری میکنی. در نهایت نتیجه کار به این صورت میشه که هم در مدرسه و هم در کنکور، به صورت یکسان، تلاش میکنی و هر دو موقعیت رو به خوبی پشت سر میذاری.

کنکور دو مرحله ای 1403

همون طور که می دونید کنکور 403 هم مثل 402، توی دو مرحله برگزار میشه، با این تفاوت که توی سال 1402، مرحله اول کنکور دی ماه و مرحله دوم تیرماه برگزار شد اما زمان برگزاری مرحله اول کنکور 1403 اردیبهشت و مرحله دوم تیرماه هست. سود حاصل از این اتفاق، به شکل مثبته. یعنی دو مرتبه در سال، کنکور برگزار میشه. یکی در اردیبهشت و اون یکی، دو ماه بعد یعنی در تیرماه برگزار میشه و نتیجه این کنکور هم تا دو سال معتبره. یعنی داوطلبین می‌تونن تا دو سال با نتیجه کنکورشون، انتخاب رشته کنن. 

نکته مهم در این مورد، اینه که هر داوطلب میتونه در هر سال برای سال بعدی، در هر دو کنکور شرکت کنه و با نتیجه هرکدوم که بهتر بود، انتخاب رشته کنه و وارد دانشگاه بشه. اگر میخوای درباره‌ی زمان و نحوه‌ی ثبت نام کنکور بیشتر بدونی، مقاله‌ش رو مطالعه کن. 

تعداد دفترچه های کنکور 1403

تعداد دفترچه‌های کنکور 1403 برای رشته‌های مختلف متفاوته و برای هر دفترچه زمان مشخص درنظر گرفته شده.

کنکور تجربی شامل 4 تا دفترچه‌ست که دفترچه شماره یک، شامل 45 تا سوال زیست شناسی و 45 دقیقه تایمه، دفترچه شماره دو، شامل 30 سوال فیزیک و 34 سوال شیمی هست و 75 دقیقه تایم داره. دفترچه شماره سه رشته تجربی، 30 تا سوال ریاضی و 15 تا سوال زمین شناسی داره و 60 دقیقه زمان برای پاسخگویی به سوالات این دفترچه درنظر گرفته شده.

دفترچه شماره یک رشته ریاضی شامل 40 تا سوال ریاضیات و 70 دقیقه زمان هست. دفترچه شماره دو این رشته، 35 تا سوال فیزیک و 30 تا سوال شیمی داره و 70 دقیق هم زمان برای پاسخگویی در نظر گرفته شده.

دفترچه شماره یک رشته انسانی درس‌های ریاضی، ادبیات، علوم اجتماعی و روانشناسی رو شامل میشه و 85 دقیقه زمان هم برای پاسخگویی به این دفترچه اختصاص داده شده. بقیه دروس تخصصی رشته انسانی توی دفترچه دوم اومدن و زمان پاسخگویی به سوالات دفترچه دوم هم 75 دقیقه‌ست.

کنکور زبان و هنر هرکدوم یه دفترچه سوال دارن و به ترتیب 105 و 115 دقیقه تایم دارن.

 

نحوه برگزاری آزمون عملی در کنکور 1403

با اعلام خبرهای مختلف پیرامون کنکور، داوطلبانی که در کنکور شرکت می‌کنن، درمورد نحوه برگزاری آزمون عملی برخی رشته‌ها دچار تردید هستن. به این مسئله توجه کن که حتی اگر در کنکور تغییراتی هم اعمال بشه، تغییری در برگزاری آزمون عملی رخ نمیده. این آزمون مثل قبل با میزان ضرایبی که برای هر درس در نظر گرفته شد، برگزار میشه و تغییری در نحوه برگزاری آزمون عملی رخ نمیده. 

همه چیز درباره‌‌ی کنکور 1403

اولین نکته در نحوه برگزاری کنکور 1403 اینه که محدودیتی از نظر نوع دیپلم برای شرکت در گروه‌های آزمایشی کنکور اردیبهشت یا تیر ۱۴٠3 وجود نداره. داوطلبان کنکور می‌تونن بدون توجه به نوع مدرک دیپلم (تجربی ریاضی یا انسانی) در یک گروه آزمایشی اصلی و در صورت تمایل در یک گروه شناور (هنر یا زبان)  شرکت کنند.
هر داوطلب در کنکور تیر ماه می‌تونه در گروه آزمایشی اصلی مورد علاقه‌ش (تجربی ریاضی یا زبان)، حتی در صورت تفاوت با گروه اصلی انتخابی در کنکور اردیبهشت ماه شرکت کنه و در صورت تمایل، در یک گروه آزمایشی فرعی و شناور مشابه یا متفاوت (هنر و زبان) شرکت کنه و قبل از پذیرش، گروه آزمایشی خودش رو اعلام کنه. اگر می‌خواید بدونید چند نفر در کنکور سراسری شرکت می‌کنن روی لینکش کلیک کن.


توضیحات کامل مصوبه جدید سازمان سنجش در خصوص اطلاعیه اخیر سوابق تحصیلی و کنکورهای 1403 به بعد:

  1. تاثیر سوابق تحصیلی نظام جدید برای پایه دوازدهم 50 درصد قطعیه ولی برای نظام قدیم 37.5 درصد سال سوم دبیرستان و 12.5 درصد پیش دانشگاهیه که مجموعا همون 50 درصد تاثیر رو شامل میشه. ظاهرا اعلام شده که
  2. برای رشته‌های هنر و زبان فقط 28 درصد سهم سوابق تحصیلی، اون هم برای دروس عمومیه و 72 درصد تاثیر تست کنکور در دروس اختصاصیه.
  3. سهم سوابق تحصیلی برای کنکور 1404 به 60 درصد میرسه که علاوه بر سوابق تحصیلی دوازدهم، معدل نهایی یازدهم رو هم شامل میشه.همچنین برای کنکور 1405 هم تاثیر سوابق تحصیلی 60 درصد و شامل سوابق تحصیلی هر سه پایه ی دبیرستان میشه.
  4. سوابق تحصیلی یک‌ دانش‌آموز دوازدهمی از نمرات شهریور محاسبه نشده و فقط تا خرداد ملاک محاسبه سوابق تحصیلیشه. پس دوازدهمی‌ها به شدت باید مراقب باشن امتحانات نهایی خرداد رو جدی بگیرن. ولی برای فارغ‌التحصیلان این طور نیست و اونا می‌تونن حتی بعد از کنکور دی نمراتشون رو ترمیم کنند چون انتخاب رشته مرداده.
    توجه داشته باشید اگر دانش‌آموز دوازدهمی، در شهریور درس افتاده رو پاس کنه، این جزو نمره محاسبه شده در سوابق تحصیلی کنکور نیست و نمره خردادش حساب میشه. دلیلشم اینه که نمرات موثر توی انتخاب رشته، باید تا قبل از شروع فرآیند انتخاب رشته موجود و کسب شده باشن
  5. افرادی که سابقه تحصیلی ندارن،می تونن  طبق تقویم سازمان سنجش برای امتحان نهایی و ایجاد سابقه اقدام کنن، در غیر این صورت به جای هر درسی که سابقه ای براش ندارن صفر در نظر گرفته میشه.
  6. نمره سابقه تحصیلی به این صورته که نمره کسب شده شما در امتحان در ضریب جدول ضرب شده و یک تراز معادل بدست میاد. این تراز مجموع سابقه تحصیلی شماست.
  7. زمین شناسی برای تمام زیر گروه‌ها مهم شد. تاریخ و جغرافیا به شدت مهمه. ریاضی رو بچه‌های انسانی باید خیلی جدی بگیرن. توجه داشته باشید که برای رشته‌هایی که آزمون عملی دارن، همون آزمون عملی تبدیل به یک درس تخصصی با ضریب ۱۲ شده.
  8. زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و روسی مستقل شده و نمیشه با کنکور زبان انگلیسی برای پنج رشته بالا درخواست انتخاب رشته داد و باید کنکور همون زبان رو در جلسه کنکور انتخاب کنید. ولی برای مترجمی زبان چینی میشه کنکور انگلیسی داد.
  9. شما به شرطی می‌تونید توی دانشگاه ثبت نام کنید که تا پایان شهریور ماه اون سال دروس امتحانیتون رو پاس کرده باشید و دیپلمتون رو گرفته باشید و داوطلبان پایه نمی‌تونن کنکور آزمایشی بدن.
  10. هر کنکوری که دادید، یک‌ کارنامه اولیه می‌گیرید که درصد و میانگین تراز رو بهتون میگه و تصمیم می‌گیرید که آیا می‌خواید کنکور تیر هم بدید یا خیر.
  11. انتخاب رشته دو کنکور اردیبهشت و تیر، در مردادماه صورت می‌گیره و همه دانشجویان، ورودی مهر یا بهمن سال بعد میشن.
  12. میشه در هر نوبت، کنکورهای متفاوتی داد ولی در نهایت انتخاب با شماست که کدوم کنکور برای شما محاسبه بشه. مثلا ما کنکور تجربی و زبان رو اردیبهشت ماه و کنکور انسانی و هنر رو تیر می‌دیم. برای نتیجه نهایی، شما انتخاب می‌کنید که بین تجربی و انسانی و هنر و زبان، کدوم یک ملاک انتخاب رشته شما قرار می‌گیره.
  13. بهترین نمره اختصاصی برای شما، ملاک انتخاب رشته از بین کنکور اردیبهشت و تیر برای مرداده. فقط دقت کنید درس به درس نیست و تراز کل درصد اختصاصی مجموع درصد دروس ملاک مقایسه‌ست.
  14. در نظام جدید سلامت بهداشت و علوم اجتماعی ضریب پیدا کرده و باید برای امتحان نهایی خرداد کاملا مهم تلقی بشن. یا درس زمین و تاریخ و جغرافیا بسیار مهم خواهند بود.
  15. مدرک نظام جدید فنی برابری می‌کنه با نظام جدید نظری اما نظام قدیم فنی باید فوق دیپلم داشته باشه تا معادل نظام جدید باشه.

تغییرات کنکور 1403

مصوبه های کنکور رو چه کسانی تعیین تکلیف می‌کنن؟

سه بخش مهم در ایران، در مورد مدل‌های سنجش و آموزش تصمیم‌گیری می‌کنن،

این سه بخش عبارتند از:

  • کمیسیون آموزش مجلس و کل نمایندگان مجلس
  • شورای سنجش و پذیرش دانشجو
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی

سروکله‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در یکی دو سال اخیر پیدا شده و از قضا، زورش هم از بقیه بیشتره. تغییرات اساسی اخیر هم زیر سر شورای عالی انقلاب فرهنگیه. یعنی این شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که تصمیم گرفت تاثیر معدل، افزایش پیدا کنه و به صورت قطعی دربیاد.

لازم به ذکره که (سازمان سنجش) و (آموزش و پرورش) در این‌گونه مصوبات نقش خاصی ندارن و صرفا مجری هستن.

بنابراین اگه دوست دارید کسی رو مسئول این بی‌نظمی‌ها و نابسامانی‌ها بدونید، سه بخشی که بالا گفتیم رو مد نظر قرار بدید.

متاسفانه مسئولین و اعضای این سه بخش، عرضه و توانایی هماهنگی با هم رو ندارن و از قضا در قانون هم مشخص نشده که کدومشون حرف آخر رو می‌زنه.

 

نکته پایانی

نتیجه گیری نهایی از کل اخباری که به دستمون رسیده، به این صورته:

1) عمومی ها از کنکور 1403 حذف شدن و کنکور فقط با دروس تخصصی برگزار میشه.

2) تاثیر معدل برای کنکور 403 به صورت 50 درصد تاثیر قطعی هست.

3) کنکور به صورت دو مرحله ای در اردیبهشت و تیرماه برگزار میشه و زمان ورود به دانشگاه در هر دو آزمون، از مهرماه یا بهمن ماه سال بعد هست.

4) آزمون عملی در کنکورهایی که آزمون عملی دارن، همچنان مثل سال قبل برگزار میشه و تغییری نمیکنه.

اخبار کنکور پیرامون نحوه برگزاری اون، از اون خبرهایی هست که همیشه برامون اهمیت زیادی داره. حتما خبرها رو هر چند روز یکبار دنبال کن. ولی تا زمان رسیدن به یک خبر قطعی و موثق، از برنامه‌هات دست نکش. راهتو ادامه بده و با یه برنامه‌ریزی منسجم پیش برو. در ضمن خبرهای به‌روز رو هم از داخل سایت، مطالعه کن.

سوالات متداول

تاثیر معدل در کنکور 1402 به صورت 40 درصدی و قطعیه و فقط معدل کتبی نهایی دوازدهم ملاک قرار داره. 

کنکور 1402 دو مرحله‌ایه و مرحله‌ی اولش در دی برگزار شد مرحله‌ی دوم هم در تیر. اما از کنکور 1403 مرحله اول کنکور در اردیبهشت برگزار میشه. 

5/5 - (11 امتیاز)
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

2 دیدگاه در “نحوه برگزاری کنکور 1403

  1. امیر. گفت:

    سلام و احترام.
    کنکور الکترونیکی یعنی چه؟ و به چه صورت است؟؟
    آیا کنکور الکترونیکی برای 403 و 404 اعمال میشه؟؟

    آیا زیر ساخت های این مدل کنکور تو سراسر کشور فراهم هست؟؟

    اگه اینو بصورت کامل توضیح دهید ممنون میشم.

    1. محمدرضا سلیمی مدیر سایت گفت:

      سلام. وقت بخیر. به صورت سیستمی و وارد کردن پاسخ‌ها در کامیپوتره منتهی در حال حاضر زیرساختش فراهم نیست و بعیده امسال و سال آینده به صورت کامل اجرا بشه.

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.