کنکور

معرفی رشته آموزش کودکان استثنایی

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

معرفی رشته آموزش کودکان استثنایی

آشنایی با رشته آموزش کودکان استثنایی

سلام دوستان. امیدوارم حالتون خوب باشه تو این مقاله می‌خوام رشته آموزش کودکان استثنائی رو بهتون معرفی کنم. امیدوارم از مطالب این مقاله استفاده کنید.

رشته آموزش کودکان استثنایی از جمله رشته‌های مشترک توی سه کنکور تجربی، ریاضی و انسانیه که فقط توی دانشگاه‌های فرهنگیان و با ظرفیت پذیرش محدود ارائه میشه.

تربیت آموزگار ابتدایی برای کودکان خاص از جمله کودکان دارای معلولیت ذهنی، معلولیت جسمی، اختلالات عاطفی، بیش فعال و … هدف تاسیس این رشته هست و دانشجوها با گذروندن دروسی مثل روانشناسی و علوم تربیتی، علاوه بر یادگیری شغل معلمی، نحوه برخورد و ارتباط با این دسته از کودکان رو یاد می‌گیرن.

رتبه قبولی رشته آموزش کودکان استثنائی

کارنامه قبولی رشته آموزش کودکان استثنائی

دروس دانشگاهی رشته آموزس کودکان استثنائی

دروس پایه رشته آموزش کودکان استثنائی: تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران، اصول و مبانی آموزش و پرورش، آموزش و پرورش ابتدایی راهنمایی و متوسطه روش‌ها و فنون تدریس، روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد دو، جامعه شناسی آموزش و پرورش، مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی، مقدمات مشاوره و راهنمایی، آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی، اقتصاد آموزش و پرورش، فلسفه آموزش و پرورش، آموزش و پرورش تطبیقی، اخلاق اسلامی، روانشناسی عمومی، روانشناسی رشد یک، جامعه شناسی عمومی، مقدمات مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، مقدمات تکنولوژی آموزشی، روش‌های آماری در علوم تربیتی، مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی

دروس تخصصی رشته آموزش کودکان استثنائی: بازی و حرکت درمانی، تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی روش‌های تدریس علوم تجربی و اجتماعی، روش تدریس ریاضی، روش تدریس زبان فارسی، کارورزی در روش‌های تدریس، روش‌های بازپروری حرفه‌ای، روش‌های بازپروری حسی حرکتی، روش‌های بازپروری اجتماعی، کار ورزی در روشهای بازپروری، روشهای مشاوره و مصاحبه، روانشناسی عقب ماندگی ذهنی، فیزیولوژی، آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی، اختلالات رفتاری عاطفی، اختلالات گویایی، اختلالات یادگیری ویژه، گفتار درمانی، روشهای تغییر رفتار، آموزش‌های تشخیص عقب ماندگی ذهنی، بهداشت و کمکهای اولیه

ادامه تحصیل در رشته آموزش کودکان استثنائی

افراد زیادی هستن که به تحصیل تو رشته آموزش کودکان استثنائی، علاقه زیادی دارن. این افراد می تونن به صورت تخصصی توی کارشناسی تو رشته‌های روانشناسی آموزش کودکان استثنائی، علوم تربیتی گرایش‌های آموزش و پرورش کودکان استثنائی و آموزش و پرورش کودکان معلول ذهنی تحصیل کنن. همچنین دانشگاه‌ها برای کارشناسی ارشد توی رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، پذیرش دارن.

زمینه شغلی و درآمد رشته آموزش کودکان استثنائی

فارغ التحصیلای رشته آموزش کودکان استثنایی از دانشگاه فرهنگیان، 5 سال طرح تعهد خدمت دارن و باید توی یکی از مدارسی که توسط آموزش و پرورش تعیین می شه، به عنوان معلم کودکان خاص مشغول به فعالیت بشن و در طول این 5 سال به عنوان یک آموزگار ابتدایی حقوق دریافت می کنن.

از فرصت های شغلی دانشجوهای این رشته: معلم مدارس استثنایی، مدیر مراکز دانش آموزان عقب مانده ذهنی و ناتوان، سازمان بهزیستی و مراکز توانبخشی کودکان خاص، مربی مراکز آموزش کودکان استثنایی

معایب و مزایای رشته آموزش کودکان استثنائی

معایب: حقوق مزایای کم نسبت به سختی کار، سختی کار با کودکان استثنایی، نیاز به روحیه قوی، نیاز به صبر بالا

مزایا: کسب توانایی ارتباط گیری با افراد کم توان و ناتوان از نظر ذهنی و بدنی، توانمند شدن در صبر و بردباری

مهارت‌های لازم برای رشته آموزش کودکان استثنائی

رشته آموزش کودکان استثنایی همون طور که از اسمش مشخصه، به طور مستقیم با کودکان دارای معلولیت و شرایط خاص در ارتباطه و کودکان دارای ناتوانی‌های تکلمی، نابینا، ناشنوا، عقب مانده ذهنی، دارای معلولیت جسمی، کودکان مبتلا به اختلالات عاطفی، اجتماعی و کودکان تیزهوش همگی در دسته دانش آموزان استثنایی قرار دارن. معلم کودکان خاص برای ارتباط با هر یک از اونا باید توانمندی‌هایی داشته باشه و تمرکز اصلی تو این رشته اینه که توانایی‌های ذهنی و جسمی دانش آموزان استثنایی تربیت داده بشه و به حداکثر برسه. بنابراین فردی که این رشته رو انتخاب می کنه، باید صبر و حوصله بسیار زیادی به خرج بده و هم چنین عاشق و دوستدار کودکان باشه تا بهتر بتونه با اونا ارتباط بگیره.

چه زمانی تو رشته آموزش کودکان استثنائی به درآمد می‌رسیم؟

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بدو ورود به دانشگاه استخدام رسمی میشن و حقوق دریافت می‌کنن.

با امتیاز دهی ما را در کیفیت مطالب یاری کنید
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − ده =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.