کنکور

معرفی رشته گیاه پزشکی

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

معرفی رشته گیاه پزشکی

آشنایی با رشته گیاه پزشکی

رشته گیاه  پزشکی همون‌طور که از اسمش مشخصه، پزشک بودن تو دنیای گیاهانه که اونا در مقابل بیماری‌های مخصوص خود  مراقبت می‌کنیم. این رشته به مطالعه  و تشخیص و شناسایی آفات و عوامل بیماری گیاهان زراعی، باغی، زینتی، جنگلی و فرآورده‌های گیاهی و همچنین شناخت علائم و چگونگی اثر آفات و عوامل بیماری‌های انگلی و غیرانگلی روی گیاهان و آشنایی کامل با اصول و روش‌های مبارزه می پردازه.

تو این رشته با آفاتی که توی مزرعه‌ها، انبارها، سیلوها، به بخش‌های مختلف گیاه صدمه می زند، از قبیل حشرات، علف های هرز یا بیماری‌های گیاهی مثل قارچ، ویروس‌ها و  باکتری‌ها آشنا می‌شویم و  نحوه‌ی سم پاشی رو توی مراحل مختلف رشد و نگهداری گیاه و ضدعفونی کردن انبارها رو یاد می‌گیرید.

 در مزرعه‌ها، سیلوها و انبار‌ها به دلیل عوامل گوناگون مثل وجود حشرات، علف‌های هرز یا بیماری‌های گیاهی مثل قارچ، باکتری‌ها و یا ویروس‌ها ممکن است که نواحی مختلف گیاه آسیب ببینه که تو این رشته با این آفات آشنا می‌شویم و اونا رو مطالعه می‌کنیم، هم چنین نحوه‌ی سم پاشی توی مراحل مختلف رشد و نگهداری گیاه و هم‌چنین ضدعفونی کردن انبار‌‌ها رو یاد می‌گیریم. گاهی علاوه بر بیماری عوامل دیگری مثل گرمازدگی، سرمازدگی و یا کافی نبودن مواد غذایی توی خاک هم باعث رنج و آسیب گیاه می‌شه که کارشناسای این رشته وظیفه دارن تا موارد بالا رو بدونن و چگونگی جلوگیری از این آسیب‌ها رو بلد شن.

رتبه قبولی رشته گیاه پزشکی

کارنامه قبولی رشته گیاه پزشکی

دروس دانشگاهی رشته گیاه پزشکی

دروس پایه رشته گیاه پزشکی: ریاضیات عمومی، گیاه شناسی ۱ (فیزیولوژی و تشریح)، گیاه شناسی ۲ (سیستماتیک و مورفولوژی)، اکولوژی عمومی، فیزیک عمومی، شیمی عمومی، شیمی آلی، بیوشیمی، آمار و احتمالات، زیست شناسی سلولی و مولکولی، ژنتیک، جانورشناسی، آشنایی با کامپیوتر

دروس تخصصی رشته گیاه پزشکی: حشره‌شناسی، قارچ‌شناسی، ویروس‌ها و پروکاریوت‌های بیماری‌زای گیاهی، کنه‌شناسی، نماتودشناسی، سم‌شناسی، تکنولوژی مبارزه شیمیایی، اصول کنترل آفات شیمیایی، اصول کنترل بیماری‌های گیاهی، آفات مهم گیاهان زراعی، آفات مهم درختان میوه، بیماری‌های مهم درختان میوه، آفات مهم گیاهان جالیزی، سبزی و زینتی، بیماری‌های مهم گیاهان جالیزی، سبزی و زینتی، علف‌های هرز و کنترل آن‌ها، آفات انباری، کارآموزی

ادامه تحصیل در رشته گیاه پزشکی

این رشته تا گرایش دکترا تو ایران امکان ادامه تحصیل داره و گرایش‌های دکترای این رشته شامل موارد زیر میشه:

بیماری‌شناسی گیاهی: بیماری‌شناسی گیاهی علم مطالعه بیماری‌های گیاهیه که پاسخ‌های مدیریت بیماری رو به کشاورزا ارائه میده. فیزیوپاتوژن‌ها پراکندگی سریع و سازگاری توی حوزه‌های متغیر، به همه منابع فعال مدیریت بیماری غلبه می‌کنن. روشای تک‌کشتی و نهاده‌های فشرده مواد شیمیایی کشاورزی به عنوان فشار انتخابی برای سازگاری و تکامل پاتوژن عمل می‌کنن.

حشره‌شناسی کشاوزری: تمرکز حشره‌شناسی کشاورزی نه تنها آفات حشرات بوده، بلکه بندپایان مفید موجود در اکوسیستم کشاورزی که به خدمات اکوسیستم مثل کنترل بیولوژیکی و گرده‌افشانی کمک می‌کنن هم، هست. یکی از اجزای مهم تحقیقات پژوهشگرا توی حفاظت از گیاهان، تعامل بین حشرات آفت، دشمنان طبیعی اونا و طعمه‌های جایگزین هست. بین ابزارهای تحقیقاتی، روش‌های مولکولی برای توصیف شبکه‌های غذایی توی محیط‌های کشاورزی که آفات حشرات جزء مهمی هستن، استفاده می‌شه. از این ازارها برای تشخیص بیماری‌های زنبورعسل و مشخصات ژنتیکی هم استفاده می‌شه.

همچنین جدیدا گرایش «کرم‌شناسی» هم اضافه شده.

مهارت‌های لازم برای رشته گیاه پزشکی

تو این رشته، مهارت‌ها در مورد چگونگی تولید محصولات کشاورزی با کمترین آسیب فنی و شناخت تاثیرات باقیمانده سموم کشاورزی روی محصولات به دست میاد.

زمینه شغلی و درآمد رشته گیاه پزشکی

تو این رشته می‌شه توی اداره‌ها و موسسه‌های کشاورزی و تحقیقاتی و هم‌چنین توی بخش‌‍‌های آموزشی استخدام شد. از جمله مشاغل مرتبط با این رشته موارد زیر رو می‌شه نام برد:

تدریس توی دبیرستان‌های کشاورزی، کارشناس اجرایی یا تحقیقاتی توی مراکز پژوهشی و کشاورزی، مدیر و مجری امور حفظ نباتات به عنوان مدرس یا تحقیقاتی توی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای فارغ التحصیلای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری گیاه پزشکی، کار در مراکز آموزشی (مثل هنرستان‌ها، دانشکده‌ها، آموزشکده‌ها و مراکز آموزش کشاورزی)، اشتغال توی مراکز پژوهشی (مثل موسسه نحقیقات گیاه پزشکی، آفات و بیماری‌های گیاهی، و بخش‌های وابسته به آن در مراکز استان‌ها)، سازمان جنگل‌ها و کراتع و آبخیزداری و مراکز وابسته به آن، ادارات منابع طبیعی استان‌ها، سازمان بوتان‌ها و فضای سبز استان‌ها و شهرستان‌ها، سازمان حفاظت از محیط زیست و مراکز وابسته به آن، شرکت‌های توزیع کود و سموم، مراجعه و بازدید از مزارع، باغ‌ها، انبار و سیلوها

معایب و مزایای رشته گیاه پزشکی

گیاه پزشکی شغل یکنواخت و محدود به همکاران دائمی و همیشگی نیستش و گیاه پزشکان برای شناخت بیماری‎‌ها و مشکلات  سفرهای زیادی می کنن .از دیگر مطلوبیت های این شغل رو به پیشرفت بودن علم گیاه پزشکیه که در این راه ،  همواره از خلاقیت ها و طرح های جدید استقبال می شه و به سبب تعداد زیاد دانش اموختگان این رشته امکان جذب افرادی که تحصیلاتشان را را تا سطح دکترا ادامه داده باشند زیاد باشد.

چه زمانی تو رشته گیاه پزشکی به در آمد می‌رسیم؟

تو این رشته با استخدام توی موسسات تحقیق، آموزشی، پژوهشی یا دولتی می‌شه به درآمد رسید.

مهاجرت با رشته گیاه پزشکی

فرصت‌های شغلی برای گیاه شناسی در خارج از کشور بالاست  چراکه این کشورها در سال‌های اخیر در زمینه‌ کشاورزی و محافظت از محیط‌ زیست پیشرفت و توسعه زیادی داشتن، بنابراین به گیاه پزشکان متخصص زیادی نیاز داره.

ویژگی‌های شخصیتی لازم برای موفقیت توی ادامه تحصیل و اشتغال این رشته

داوطلب‌ها باید علاقه‌مند به علوم زیست شناسی به ویژه علوم مربوط به گیاه شناسی و کشاورزی باشن و با توجه به این که بیشتر درس‌ها دارای کار عملی توی آزمایشگاه و یا توی مزرعه هست باید به کار توی آزمایشگاه و مزرعه علاقه‌مند باشن.

با امتیاز دهی ما را در کیفیت مطالب یاری کنید
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + نه =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.