استارت مطالعه

شروع مطالعه کنکور

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

شروع مطالعه کنکور

با بسته شدن پرونده کنکور ۱۴۰۱ کم‌کم باید خودمون رو برای کنکور ۱۴۰۲ آماده کنیم و استارت مطالعه رو بزنیم. توی این مطلب می‌خوایم درباره شروع مطالعه کنکور به صورت صحیح و اصولی صحبت کنیم و به این سوالات پاسخ بدیم:

  •  از کجا برای کنکور ۱۴۰۲ شروع کنیم؟
  • با چه هدفی قراره درس خوندن برای کنکور رو شروع کنیم؟
  • با چه منابعی درس خوندن رو شروع کنیم؟
  • با چه روشی دروس رو مطالعه کنیم
  • توصیه‌هایی که در شروع مطالعه برای کنکور باید جدی بگیریم.
  • چجوری برای کنکور ۱۴۰۲ برنامه ریزی کنیم؟
  • از چه اشتباهاتی باید در شروع مطالعه برای کنکور اجتناب کنیم؟
  • و اینکه در شروع مطالعه برای کنکور چه کارهایی رو انجام بدیم که بعدا به آسون شدن روند کنکور ما کمک کنه؟

از کجا برای کنکور ۱۴۰۲ شروع کنم؟

با توجه به تغییراتی که برای کنکور ۱۴۰۲ اعمال شده، بچه‌ها یه خرده سردرگم هستن که چیکار کنن.

دانش‌آموزانی که امسال وارد پایه دوازدهم میشن باید بدونن که تابستون زمان مناسبی برای مرور و رفع اشکال دروس پایه (دهم،یازدهم) هست. پس از این فرصت طلایی نهایت استفاده رو ببر؛ چون با شروع سال تحصیلی از مهرماه، رقابت جدی‌تر و وقت تو کمتره. پس توصیه اینه که شروع مطالعه از تابستان رو جدی بگیری.

دروس عمومی دهم و یازدهم طبق شیوه جدید برگزاری کنکور در سال ۱۴۰۲، دیگه اهمیت کنکوری نخواهند داشت. پس در تابستون باید روی دروس اختصاصی پایه‌های دهم و یازدهم کار کنی. البته در طول سال دوازدهم، باید برای دروس عمومی دوازدهم هم وقت بذاری تا در امتحانات نهایی بتونی عملکرد مناسب داشته باشی.

اگر میخوای برنامه شروع از صفر کنکور msbook رو داشته باشی، روی لینکی که گذاشتیم کلیک کن.  

شروع مطالعه کنکور از پایه‌های دهم و یازدهم

 اگر تو دانش‌آموز پایه دهم یا یازدهم هستی و قصد داری به طور جدی استارت مطالعه کنکور رو بزنی، باید توجه کافی به هر دو نوع دروس اختصاصی و عمومی داشته باشی، چون در معدلت تاثیرگذار خواهد بود.

چون تایم تو در مقایسه با دانش‌آموزهای پایه دوزادهم بیشتره و از طرفی فشار کمتری روی دوشت هست، باید بدونی که میتونی با برنامه‌ریزی درست و اختصاص تایم مناسب، سرمایه‌گذاری بزرگی برای کنکور داشته باشی.

تدریس معلم‌ها و شرکت فعال در کلاس‌های مدرسه رو جدی بگیر. سعی کن در کنار مدرسه، در آزمون‌های آزمایشی هم شرکت کنی.

هدف شروع برای کنکور

برای شروع مطالعه کنکور باید اهدافت رو از قبل مشخص کرده باشی. هدف کلی رو از قبل تعیین کن؛ این هدف همون نتیجه کنکورته. اینکه چه رشته‌ای میخوای و برای رسیدن به اون رشته چه رتبه‌ای باید کسب کنی. با مشخص کردن هدف نهایی، میتونی برنامه‌ریزی متناسب با اون رو داشته باشی. پس حتما حتما هدفت رو مکتوب بنویس و اون رو جلوی چشمت بذار.

منابع لازم برای شروع کنکور 1402

در انتخاب منبع حتما متناسب با سطح خودت عمل کن و منابعی که مناسب سطح درسیت هست رو انتخاب کن. از تعدد منبع خودداری کن، چرا که تجربه نشون داده، تعدد منبع تاثیر بدی در روند کنکور داره. برای درس‌هایی مثل ریاضی، فیزیک و عربی، اگر دچار مشکل یا ضعف هستی، پیشنهاد میکنم حتما از تدریس اساتید کمک بگیر. پیشرفت در این درس‌ها به صورت خودخوان برای یه دانش‌آموز ضعیف یه مقدار زمان بره و اصلا توصیه نمیشه.

روش مطالعه دروس

حتما از مصاحبه رتبه برترها کمک بگیر و از روش‌های مطالعه اون‌ها الگو بگیر. از تغییر دادن روش مطالعه‌ت توی یه درس نترس. وقتی می‌بینی هم منابعت درسته و هم داری زمان کافی برای مطالعه میذاری ولی نتیجه نمی‌گیری، حتما توی روش مطالعه‌ت تجدید نظر کن. یکی از راه‌ها برای اینکه ببینی روش مطالعه‌ت درسته یا نه، اینه که نتایج اون درس رو توی آزمون‌های آزمایشی پیگیری کنی.

توصیه‌های لازم برای شروع مطالعه کنکور

توصیه به دوازدهمی‌ها

مهم‌ترین موضوعی که باید یه سال دوازدهمی بدونه، اینه که وقتش محدوده و دیگه مثل سال‌های قبل، نمیتونه آزاد باشه. پس بهتره با یه برنامه‌ریزی درست و مناسب به پیشواز این سال مهم و سرنوشت‌ساز بره.

‌واسه بازه‌های مختلف سال برنامه داشته باش. به فرض، قصد استارت کنکور از تابستان رو داری:

خب الان باید مشخص کنی که تابستون، مباحثی که میخوای بخونید چی باشه، ساعت مطالعه‌ت چطور باشه و… . یا با شروع پاییز و مدرسه، برنامه چجوری میشه. قراره آزمون شرکت کنی یا نه؟ اگه آره، کدوم آزمون میخوای شرکت کنی؟ و باقی بازه‌ها هم همینطور.

‌کلاس‌هایی که ضروری نیستند رو حذف کن. از اونجایی که در سال دوازدهم، زمان خیلی ارزشمند و محدوده، خیلی مهمه که کلاس‌های فوق برنامه و حتی کلاس‌های کنکوری که خیلی ضروری نیستن رو به حداقل برسونی. پس حتی‌الامکان امسال رو بیخیال کلاس‌های غیر ضروری شو.

‌برای شبکه‌های اجتماعی برنامه داشته باش. متاسفانه خیلی از بچه‌ها تکلیف خودشون رو با گوشی و شبکه‌های اجتماعی نمیدونن و این خیلی میتونه خطرناک باشه. پس از همین اول کار، زمان استفاده از گوشی رو مشخص کن. مثلا بگو اگر برنامه‌م رو کامل انجام دادم، به مدت نیمساعت از اینستاگرام استفاده میکنم.

توصیه به پشت کنکوری‌ها

‌یه نکته قبل شروع به مطالعه واسه پشت کنکوری‌ها خیلی مهمه؛ اونم مشخص کردن اشتباهات گذشته‌ت هست. بردار یه کاغذ و قلم دستت بگیر و هرچی که به ذهنت میرسه روی اون بنویس. از اشتباه در انتخاب منبع گرفته تا اشتباه در محل مطالعه.

دوستان خیلی مهمه یه پشت کنکوری اشتباهات گذشته‌ش رو تکرار نکنه. پس قبل از استارت برای کنکور ۱۴۰۲، اشتباهات سال قبل رو مشخص کن. ‌از اونجایی که تایم بیشتری نسبت به دانش‌آموزان در اختیار داری، بهتره که تایم‌هایی رو برای اوقات فراغت مشخص کنی. مثلا یه تایم رو حتما برای ورزش در نظر بگیر وگرنه روند کنکور خیلی فرسایشی میشه.

‌مواظب تله بیشتر بودن تایم باش. متاسفانه خیلی از پشت کنکوری‌ها، شروع مطالعه برای کنکور رو به تعویق میندازن یا حتی وقتی که استارت کنکور رو میزنن باز به هوای اینکه تایمشون زیاده کم کاری میکنن. بهتره مراقب باشی و به هیچ وجه فرصت‌ها رو از دست ندی.

‌درگیر شدن با درسنامه‌ها و وسواسی خوندن، مشکل خیلی از پشت کنکوری‌هاست. در شروع مطالعه برای کنکور، خیلی مهمه که ازش دوری کنی. سعی کن تعداد تست بالا بزنی و حجم مطالعاتی خودت رو مشخص کنی. مثلا تعیین کن که توی یک ساعت قراره چند صفحه مطالعه داشته باشی.

روش برنامه ریزی صحیح

با شروع مطالعه کنکور خیلی مهمه که خودت برنامه نوشتن رو بلد باشی، چون هیچکس بهتر از خودت نمیتونه توانایی و ویژگی‌هات رو بشناسه. یه راه ساده واسه برنامه‌ریزی، تعیین حجم مباحث مورد مطالعه در یک بازه از زمان و پخش کردن این حجم توی بازه‌ای هست که می‌خوایم برنامه رو به اتمام برسونیم.

قدم اول، تعیین مباحث مورد مطالعه‌ست که به احتمال زیاد چون آزمون آزمایشی شرکت می‌کنی، همون مباحثی هست که در برنامه آزمون چیده شده.

قدم دوم، تعیین زمان مورد نیاز برای مطالعه هر درسه. تا حالا مباحثی که قراره توی دو هفته بخونی رو میدونی. حالا دونه‌دونه مشخص کن که مطالعه هر مبحث با توجه به منبع اون درس و تعداد تست و همچنین سرعت مطالعه خودت، چقدر زمان‌بر هست و زمان مورد نیاز برای مطالعه هر کدوم رو جلوی اون درس بنویس.

قدم سوم، پخش کردن برنامه در طول دو هفته‌ست. خب حالا که تعیین کردی هر درسی به چقدر زمان برای مطالعه نیازمنده، اون رو در قالب روزهای هفته پخش کن.

 نکات زیر رو در برنامه‌ریزی حتما  رعایت کن:

برنامه باید تنوع مطالعاتی داشته باشه.

ساعت مطالعه رو حتما جوری در نظر بگیر که بتونید برنامه رو اجرا کنی و از خودت توقع بیجا نداشته باش.

روزهایی رو در هفته به عنوان جبرانی در نظر بگیر تا کم کاری‌هات در طول هفته رو بتونی جبران کنی.

‌اشتباهات در شروع مطالعه برای کنکور

بقچه‌ای نخون

بعضی از بچه‌ها از صبح یه کتاب رو باز میکنن و تا آخر شب همون درس رو ادامه میدن. این کار اشتباهه، چون هم ماندگاری مطالب کمه و هم اینکه بازدهی به شدت پایین میاد.

 

انتظار ساعت مطالعه بالا نداشته باش

طبیعیه که روزهای اولی که شروع به مطالعه برای کنکور کردی، درس خوندن یه خرده سخت باشه. پس بهتره که اولا در بازه‌های کوتاه مطالعه کنی، ثانیا با ساعت مطالعه معقول و در حد توان، استارت بزنی و رفته‌رفته تایم مطالعه‌ت رو افزایش بدی.

 

تنظیم نکردن ساعت خواب

به عنوان یک شخصی که قراره توی یه آزمون مهم شرکت کنه، خیلی مهمه که منظم باشی. یکی از مواردی که از همون روز شروع به مطالعه برای کنکور باید رعایت کنی، نظم در زمان خوابته. حتما سر یک ساعت مشخص بخواب و سر یک ساعت مشخص از خواب بیدار شو. اینجوری کم‌کم دیگه حتی نیاز نیست که برای بیدار شدن آلارم بذاری چون به این ساعت عادت می‌کنی.

 

کمال‌گرایی

خیلی از دانش‌آموزها به هوای اینکه یه روز قراره با ده ساعت مطالعه در روز شروع به مطالعه کنن، مدام شروع مطالعه برای کنکور رو به تعویق می‌ندازن. یا دانش‌آموز، هنوز به دنبال بهترین منبع برای یه درسه و کل روزهاش رو داره همینطوری الکی از دست میده. یا هنوز استارت نزده و سراغ بهترین دبیر واسه فلان درس می‌گرده. این‌ها همه نمونه‌هایی از کمال‌گراییه.

کمال‌گرایی توی سال کنکور واقعا سمه. تو باید با هرچی که در دسترس داری و با همون زمان کمی که میتونی مطالعه کنی، استارت کنکور رو بزنی.

 

ورزش نکردن

توی سال کنکور خیلی مهمه که هم به لحاظ روحی و هم به لحاظ فیزیکی در بهترین وضعیت باشی. یکی از راه‌ها برای این قضیه، انجام ورزشه. البته یادت باشه، منظور این نیست که یه ورزش حرفه‌ای انجام بدی، چون میتونه به روند درسیت لطمه بزنه؛ ولی در عوض میتونی با انجام ورزش‌های سبک، بازدهیت رو چند برابر کنی. مثلا در هفته سه روز رو به دویدن در حد پنج الی ده دقیقه اختصاص بده. یا اگر مکان دویدن نداری، میتونی حرکات کششی و بارفیکس یا حرکاتی که با وزن بدن صورت می‌گیرن رو انجام بدی.

‌نکات ریزی که در شروع باید جدی بگیری:

۱. پر کردن دفتر برنامه ریزی

دفتر برنامه‌ریزی، موجب شناخت هرچه دقیق‌ترت از خودت میشه. با اون می‌فهمی که در روز، چند ساعت می‌تونی مطالعه داشته باشی. باعث میشه انگیزه داشته باشی که روزبه‌روز و هفته‌به‌هفته، ساعت مطالعه‌ت رو افزایش بدی. همچنین میتونه بهترین منبع زمان مطالعه هر درس برای آزمون‌های جامع باشه که برنامه‌هات رو دقیق بچینی.

۲. نشان‌دار کردن تست‌ها

این موضوع باعث میشه که توی آزمون‌های جامع، یه منبع خوب از تست‌هایی که اشتباه زدی و همچنین تست‌هایی که می‌دونید کیفیت خوبی دارن، داشته باشی و دیگه سردرگم نباشی که چجوری واسه آزمون‌های جامع، خودت رو آماده کنی.

برای خرید دفتر برنامه ریزی کلیک کن تا کار برنامه ریزی رو برای خودت راحت‌تر کنی.

۳.خلاصه نویسی

این موضوع باز هم یه سرمایه‌گذاری خیلی خوب برای آزمون‌های جامع هست. مثلا برای ریاضی و فیزیک، میتونی همه فرمول‌ها رو توی یه برگه بنویسی. البته این موضوع رو در نظر داشته باش که همه درس‌ها رو نمیشه خلاصه کرد، پس متناسب با نوع درس عمل کن.

۴.با درس مورد علاقه‌ت شروع کن

استارت مطالعه برای کنکور ممکنه سخت به نظر برسه. پس بهتره اوایل کار با درسی شروع کنی که بهش علاقه داری. چون این موضوع، رفته‌رفته ما رو وارد بازی میکنه و یه جورایی موتور ما رو گرم میکنه. پس با درسی شروع کن که بهش علاقه داری.

در این مقاله نکات لازم برای شروع مطالعه کنکور رو توضیح دادیم. اگر سوالات بیشتری داری و میخوای بازم اطلاعات بدست بیاری،  چت با مشاور تحصیلی msbook رو بهت پیشنهاد میکنیم.

انواع برنامه ریزی درسی

موسسه MSBOOK متناسب با هر سطحی که هستید، برنامه‌های متنوع درسی مشخص کرده که علاوه بر اون‌ها می‌تونید از کانال کمکی با وویس‌های مشاوره‌ای، آزمون‌های آزمایشی، جداول ارزش‌گذاری هر فصل و امکانات مختلف دیگه هم استفاده کنید.

برای مشاهده نمونه برنامه رایگان به آیدی تلگرامی که داخل بنر قرار دادیم پیام بدید.  

5/5 - (15 امتیاز)
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 3 =

9 دیدگاه در “شروع مطالعه کنکور

  1. پریسا گفت:

    سلام وقتتون بخیر. من دوزادهم تجربی هستم، میخواستم بدونم اگه از الان با برنامتون شروع کنم میتونم رتبه برتر بشم؟

  2. نازي گفت:

    سلام من يازدهم انسانيم،ميخوام از اول تابستون شروع كنم درس خوندن،
    ولي راجب روش خلاصه نويسي و نكته برداري چيزي نميدونم
    اينكه آيا همه ي دروس دهم و يازدهم نياز به خلاصه نويسي دارن؟
    چون ميخوام يجوري باشه كه تو طول سال نياز به خوندن خود كتابا نباشه و فقط جزوه هاي خودم براي مرور كافي باشه.

  3. نازي گفت:

    سلام من يازدهم انسانيم،ميخوام از اول تابستون شروع كنم به خوندن،ولي نميدونم درساي دهم و يازدهم رو چجوري خلاصه نويسي و نكته برداري كنم.
    آيا همه ي دروس نياز به خلاصه نويسي دارن؟چون ميخوام يجوري بنويسم كه تو طول سال ديگه نيازي به خوندن خود كتاب نباشه،همين جزوه هاي خودم برام كافي باشه،

  4. Bch گفت:

    سلام
    ببخشید یه داوطلبی که دیپلم نظام قدیم داره(سال۹۲)میتونه سال ۹۸ کتابای دهم یازدهم دوازدهم رو کنکور بده؟؟؟برای تابستون میخوام برنامه ریزی کنم و میخوام کتابای جدید رو کنکور بدم چیکار کنم.

    1. مهندس جمالی مدیر سایت گفت:

      سلام، شهریور مشخص میشه. سازمان سنجش هنوز پاسخ این سوال رو نداده

      1. Bch گفت:

        خب تا شهریور که خیلی دیره سه ماه تابستون چیکار باید کرد.اینهمه کتاب نظام جدید گرفتم خوندم که جلو باشم الان تو این سه ماه چکار کنم

      2. مهندس جمالی مدیر سایت گفت:

        متاسفانه سازمان سنجش هیچ پاسخی در این زمینه نمیده، بهترین کار مطالعه ی ریاضی و فیزیک طبق نظام قدیمه، چون تغییر خاصی نکردن

  5. رها گفت:

    سلام،من چندین سال ازکنکور و درس های تجربی دور یودم و الان میخوام دوباره کنکور بدم،ولی نمیدونم چجوری و چند ساعت و… واینکه خیلی استرس اینو دارم ک امسال هزینه میکنم و کتاب و کلاس و …اگه خدایی نکرده قبول نشم،کنکور99همه ی کتاباو اطلاعاتم هیچی میشه این موضوع خیلی ناراحت و عصبیم کرده

    1. مهندس جمالی مدیر سایت گفت:

      سلام، جهت استارت مطالعه، با ریاضی اول دبیرستان، یا همون ریاضی نهم نطام جدید شروع کنید،و بهتره تو تابستون، ادبیاتها، 2 درس اختصاصی از پایه جمع بشن

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.