مطالعه برای امتحان نهایی

روش مطالعه صحیح حسابان برای امتحان نهایی

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

روش مطالعه صحیح حسابان برای امتحان نهایی

درس حسابان 2 یکی از درس‌های نهایی با ضریب چهاره. از طرفی این درس پایه و اساس ریاضیاته و اگر شما به ریاضی علاقه‌مندید یا می‌خواید توی کنکور موفق باشید، باید الفبای ریاضی رو از این کتاب یاد بگیرید. اینجا می‌خوایم بهتون بگیم که برای امتحان نهایی حسابان چه روشی رو پیش بگیرید که بتونید 20 بشید. 
ضریب درس حسابان در امتحان نهایی رو میدونی؟

حسابان 2

روش خواندن حسابان برای امتحان نهایی

گام‌هایی که شما باید برای این درس بردارید رو به شکل زیر خلاصه می‌کنم:

  • سر کلاس درس به توضیحات معلم گوش بدید و جزوه بنویسید.
  • مبحثی که معلم تدریس کرد رو توی کتاب درسی بخونید و تمرین‌ها و مثال‌ها رو جدی بگیرید.
  • برای امتحان نهایی، چند روز مونده به امتحان، سوال‌های سال‌های گذشته رو حل کنید و سریع سراغ پاسخنامه نرید.

حسابان از اون درس‌هاییه که مباحثش زنجیروار به همدیگه ربط دارن، برای اینکه این زنجیر پاره نشه و شما موقع خوندن یه مبحث، توی مسائل پایه‌ایش مشکل نداشته باشید، سعی کنید این درس رو در طول سال دائم بخونید و با کلاس پیش برید.

از طرفی فقط به تمرین‌های کتاب اکتفا نکنید. هر مبحث رو که می‌خونین، بعد از جزوه معلم و تمرین‌های کتاب، برید سراغ تمرین‌های تالیفی کتاب‌های کمک درسی و تست‌های تالیفی یا کنکورهای گذشته رو به شکل آموزشی بزنید. یعنی نیاز نیست زمان بگیرید و هرچقدر طول کشید زمان بذارید و تمرین‌ها رو خودتون حل کنید. بچه‌ها توی خوندن درس‌هایی مثل حسابان یا گسسته باید صبور باشید که بتونین به تسلط کافی برسید.

چگونه حسابان بخوانیم؟

  • مثال‌های حل‌شده‌ی داخل متن رو بدون نگاه كردن به پاسخ اون‌ها حل كنيد؛ سپس جوابتون رو با جواب كتاب مقايسه كنيد.
  • مثال‌ها، فعالیت‌ها، تمرين‌ها و مسائل كتاب رو تک به تک و بدون نگاه كردن به حل‌المسائل حل کنید.
  • چون این درس دریای وسیعی از فرمول‌ها و روش‌هاست، برای حل مسائل سعي نکنيد که فقط از یک روش استفاده کنید. از طرفی همه فرمول‌های خاص رو حفظ نکنید. فرمول اصلی و روش اصلی رو که خوب یاد بگیرید، بقیه روش‌ها و فرمول‌ها رو میتونین خودتون استخراج کنید و بدون حفظ کردن، یاد بگیرید.
  • در طول امتحان نهایی حسابان یادتون باشه تک تک فرمول‌ها رو بنویسید و بعد شروع کنید به حل سوال. تمام فرمول‌ها به خودی خود بخشی از بارم‌بندی هستن و حتی اگر یک سوال رو بلد نبودید، فرمول‌های مرتبط رو بنویسید که نمره مربوط به فرمول رو بگیرید.

روش مطالعه فصل به فصل حسابان:

فصل یک: تابع

بچه‌ها فصل توابع‌، فصل خیلی مهم و گسترده‌ایه. از طرفی باعث میشه هر معادله‌ای که می‌بینید، براتون یه معنی داشته باشه و ریاضیات مفهوم پیدا کنه. توی این فصل بهتره فقط به سوالات کتاب و سال‌های گذشته نهایی اکتفا نکنید و تمرین‌های اضافه‌تر هم حل کنید. از طرفی سعی کنید رسم همه نمودارها رو یاد بگیرید و برای هر سوال، هربار رسم کنید که خوب توی ذهنتون ثبت بشه.

فصل دو: مثلثات

بچه‌ها مثلثات اصلا و ابدا حفظی نیست. خیلی از معلم‌ها توی تدریس این بخش اشتباه میکنن و اون رو مبحثی صرفا فرمولی معرفی میکنن. توی این بخش کار با دایره مثلثاتی رو خیلی خوب یاد بگیرید که باعث شه معنی زوایا رو بدونید. از طرفی فقط و فقط فرمول‌های اصلی رو حفظ کنید و خودتون رو با حفظ کردن کلی فرمول گیج نکنید. توی این بخش خلاصه نویسی خیلی مهمه. روابط اصلی رو توی خلاصه‌هاتون بیارید و یاد بگیرید که روابط فرعی رو از اون‌ها استخراج کنید.

فصل سه: حد

حد یه فصل خیلی شیرین و ساده حسابان هست که توش فقط و فقط حل مثال‌های زیاد مهمه. اینقدر مثال حل کنید و حدهای مختلف ببینید که هرچی حد بهتون میدن، شما نمونه‌ش رو قبلا دیده باشید.

فصل چهار و پنج: مشتق و کاربرد آن

از اهمیت مشتق هرچقدر بخوام بگم کمه. شما وارد هر رشته مهندسی و علوم پایه‌ای که در آینده بشید، با مشتق سروکار دارید. این مبحث هم دقیقا مثل حد به تمرین زیاد احتیاج داره. قواعد ساده مشتق‌گیری رو یاد بگیرید و از توابع مختلفی که می‌بینید، مشتق بگیرید. بچه‌ها حواستون باشه که توی امتحان نهایی سوال‌هایی میدن و میگن با استفاده از تعریف مشتق از اون‌ها مشتق بگیرید، برای این سوال‌ها حتما باید فرمول مشتق رو بنویسید که خودش بخشی از نمره‌ست. 

اهمیت خلاصه نویسی در درس حسابان

دو تا دلیل وجود داره که باعث شده خلاصه نویسی توی حسابان خیلی مهم باشه: اول اینکه حسابان یک درسیه که زنجیروار به همدیگه وصله و این باعث میشه که شما وقتی دارید یه مبحث جدید رو میخونید نیاز باشه به بعضی نکات مباحث قبلی برگردید؛ اما اگر مطالب رو خلاصه نویسی کرده باشید، کمک میکنه بهتون که راحت‌تر هر چیزی که میخواید رو پیدا کنید. دوم اینکه حسابان یک درسی با مباحث زیاد و حجیمه و شما وقتایی که می‌خواید درس رو مرور کنید نیاز دارید که یک منبع خلاصه شده داشته باشید که خوندن رو براتون راحت کنه. پس یه دفتر رو برای خلاصه نویسی انتخاب کنید و سعی کنید تمام مطالب و نكات مهم، به‌خصوص فرمول‌ها و راه‌حل‌های مناسب رو یادداشت کنید.

روش مرور حسابان دوازدهم

درس حسابان یک درس کاملا تحلیلیه. حفظیات جایی در این درس نداره پس برای مرور این درس، اینکه شما فقط خلاصه نویسی‌هاتون رو بخونید، کافی نیست. توی درس حسابان باید هر مبحثی رو که می‌خواید مرور کنید، اول خلاصه‌نویسی‌هاتون رو بخونید و بعد از اون یه تعدادی سوال و تست آموزشی حل کنید. توی این مرحله، اصلا تا وقتی سوال رو حل نکردید، پاسخنامه رو چک نکنید. مرور نهایی برای امتحان نهایی هست که شما تمام خلاصه‌ها و تمرین‌های مهم کتاب رو می‌خونید و بعد هم میرید سراغ سوال‌های امتحان نهایی سال‌های گذشته و اونا رو حل می‌کنید.

دانلود سوالات امتحان نهایی حسابان دوازدهم

بارم بندی درس حسابان در امتحان نهایی

اهمیت دونستن بارم بندی در امتحان نهایی حسابان اینه که شما هدفمندتر میدونید توی وقت محدود امتحانا روی چه مباحثی وقت بیشتری بزارید و به تمرین‌های کدوم مبحث اهمیت بیشتری بدید. برای امتحان نهایی خرداد، بارم بندی حسابان به این شکله:

۱. فصل اول: ۲.۵ نمره

۲. فصل دوم: ۲ نمره

۳. فصل سوم: ۲.۵ نمره

۴. فصل چهارم: ۷ نمره

۵. فصل پنجم: ۶ نمره

5/5 - (6 امتیاز)
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.