مطالعه برای امتحان نهایی

روش مطالعه صحیح تاریخ برای امتحان نهایی

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

روش مطالعه صحیح تاریخ برای امتحان نهایی

سلام دوست عزیز! به مقاله روش مطالعه صحیح تاریخ برای امتحان نهایی خوش اومدی. توی این مقاله قراره در مورد روش مطالعه صحیح تاریخ صحبت کنیم. اگه تو هم جزو اون دسته افراد هستی که حفظ مطالب تاریخ برات سخت و سنگینه، تا اخر مقاله باهامون همراه شو. راستی! برای مطالعه فارسی، مقاله روش مطالعه صحیح فارسی برای امتحان نهایی رو بخون.

چگونه شروع به خواندن تاریخ کنیم؟

همونطور که میدونی تاریخ سال دوازدهم، از دوره‌ی معاصر تا زمان حال رو روایت میکنه. مزیتی که این کتاب نسبت به کتاب‌های تاریخ سال دهم و یازدهم داره، اینه که اسامی و مطالبی که قراره بخونی، برات آشناتره و چون مربوط به دوران معاصره بهتر میتونی باهاشون ارتباط برقرار کنی.

 امتحانی که قراره بدی، شامل بخش‌های مختلفیه که براساس اون بخش‌ها، بارم‌بندی انجام میشه. قسمت‌های مختلفی شامل صحیح و غلط، تست‌های گزینه‌ای، ستون کلمات، تعریف اصطلاحات تاریخی یا یک مفهوم، رویدادهای تاریخی و اشخاص و عملکردهاشون و شواهد و مدارک تاریخی که پایین‌ترین میزان نمره رو شامل میشن (حدود 7 تا9 نمره) و بعد از اون، سوالات تشریحی و تحلیلی حوادث و اتفاقات و دلایل به همراه توصیفات وقایع یا موارد طبقه‌بندی شده (حدود 10 تا 12 نمره) طرح میشه.

بارم بندی تاریخ دوازدهم:

در ابتدا برات بارم‌بندی این درس رو قرار میدیم و بعد سراغ روش مطالعه صحیح تاریخ میریم.

+ درس‌های 1 تا 6: 6 نمره (هر درس 2 نمره)

_ درس 7: 2 نمره

+ نمره درس 8: 3 نمره

_ درس 9: 3 نمره

+ درس های 10 تا 12: 6 نمره (هر درس 2 نمره)

 

 ضریب تاریخ در امتحان نهایی:

ضریب درس تاریخ در امتحان نهایی، ۷ هست. پس درس تاریخ اهمیت بالایی در معدلت داره و لازمه که اون رو جدی بگیری.

مطلب پیشنهادی: بهترین کتاب تاریخ کنکور

روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی

روش مطالعه تاریخ

قبل از این که بخوای وارد مطالعه تاریخ بشی، یادت باشه مواردی مثل تاریخ‌های مهم، اسم اشخاص، حوادث خاص، برخی از عملکرد افراد و رویدادهای متنوع، اهمیت زیادی دارن. موقع خوانش متن، در صورتی که باهاشون مواجه شدی، باید بهشون دقت کنی.

متن درس رو روزنامه‌وار بخون

حتما قبل از این که بخوای با دقت مطالعه کنی، متن درس رو قبل از شروع مطالعه، یک دور روزنامه‌وار و سریع بخون تا متوجه بشی قراره چه مطالبی رو حفظ کنی.

سوال و جوابی پیش برو

از داخل هر پاراگراف، سوال طرح کن و بعد جواب اون سوال رو برای خودت توضیح بده. اینجوری تا این لحظه با همین سه شیوه، سه بار متن هر پاراگراف رو خوندی و دوره کردی.

حوادث رو علت و معلولی حفظ کن

حفظ حوادث به صورت علت و معلولی باعث میشه که مطالب رو به شکل داستان توی ذهنت ثبت کنی و اینجوری برای خوانش یا مرور مطالب، راحت‌تر پیش میری.

پاراگرافی بخون

بعد از روزنامه‌وار خوندن هر درس، شروع کن پاراگراف به پاراگراف بخون. یعنی یک پاراگراف رو بخون. بعد زیر نکات مهم و کلیدی خط بکش (مواردی مثل سال، اسم اشخاص، رویداد یا نام خاص اتفاق و غیره). بعد کتاب رو ببند و اون پاراگراف رو برای خودت از حفظ بگو. بخش‌هایی که جا انداختی، نقاط ضعف تو هستن. بیشتر اون قسمت‌ها رو بخون و تمرین کن.

خلاصه نویسی تاریخ

این کار، بهترین روش مطالعه صحیح تاریخ برای امتحانه. اما خلاصه نویسی تاریخ از سایر دروس متفاوته. در اینجا چند روش کاربردی برای خلاصه نویسی بهت یاد میدیم که میتونه برای بهبود مطالعه‌ت موثر باشه.

 

1) هر پاراگراف رو توی یک یا دو خط خلاصه نویسی کن. برای این کار فقط لازمه که کلمات اصلی و کلیدی هر پاراگراف رو بنویسی.

2) از نمودار شاخه‌ای برای ترسیم وقایع و حوادث استفاده کن. یعنی علت هر حادثه، میشه سرشاخه حوادث بعدی که معلولش هستند و یا برعکس و همینطور تا آخر.

به عنوان مثال، سر شاخه علل انقلاب مشروطه، میشه زیرشاخه‌های سیاسی، اقتصادی، فکری و فرهنگی. که هر کدوم از این زیر شاخه‌ها، شامل زیر شاخه‌های متنوع میشه. و این تا جایی ادامه پیدا میکنه که روابط علت و معلولی برای حوادث وجود داشته باشه.

3) نمودار رشته‌ای ترسیم کن. این نمودار که شامل سلسه حوادثی هست که پی‌درپی به صورت پیوسته یا با فاصله از هم اما پشت سر هم رخ میده، بهترین روش مطالعه صحیح تاریخ هست.

مثلا حوادث کتاب در درس 3 به صورت توالی شامل موارد رو به روست: مرگ محمدشاه > سلطنت ناصرالدین شاه> صدر اعظمی امیرکبیر> قتل امیرکبیر> نفوذ دولت‌های روسیه و انگلیس> ترور ناصرالدین شاه> جنگ داخلی> روی کار آمدن آغامحمدخان قاجار و غیره.

جدول‌ها و نکات معلم

جزوه معلم یا مواردی مثل جدول‌ها، پاورقی، بیشتر بدانیم، یک توضیح وعکس و نقشه، مواردی هستن که توی امتحان نمیاد و لازم نیس مطالعه‌شون کنی ولی با خوندنشون میتونی مطالب رو راحت‌تر متوجه بشی. 

مطالعه صحیح تاریخ

سبک مرور تاریخ

برای مرور مباحث تاریخ، از خلاصه نویسی‌ها و نمودارهای شاخه‌ای و رشته‌ای، کمک بگیر. این خلاصه‌ها مواردی هستن که می‌تونن توی مرور سریع‌تر و منسجم‌تر بهت حسابی کمک کنن.

حل نمونه سوال تاریخ

نمونه سوالات امتحانات نهایی سال‌های قبل، میتونه بهترین کمک برای روش مطالعه صحیح تاریخ باشه. پس سعی کن حداقل یکی دو نمونه سوال امتحانی از سال‌های گذشته حل کنی تا نقاط ضعفت رو پیدا و برطرف کنی.

پی دی اف سوالات امتحان نهایی تاریخ دوازدهم

شب امتحان نهایی تاریخ

تمام نکاتی که در بالاتر گفتیم، میتونه خیلی خوب برای 20 گرفتن تاریخ در امتحان نهایی کمکت کنه؛ اما توجه کن که اگه فقط یکی دو روز برای مطالعه تاریخ فرصت داری، بهتره چند مورد مثل سوال و جوابی خوندن یا روزنامه‌وار مطالعه کردن رو حذف کنی. البته یادت باشه خلاصه نویسی به هر سه روشی که توضیح دادیم، بهترین روش مطالعه صحیح تاریخ هست. پس ازش غافل نشو.

سوالات متداول

در قدم اول و قبل از مطالعه، متن درس رو روزنامه‌وار بخونید. در قدم بعدی، سعی کنید از داخل هر پاراگراف سوال طراحی کنید و جواب اون سوال رو به خودتون توضیح بدید. حالا وقتش رسیده که حوادث رو علت و معلولی حفظ کنید. برای یادگیری کامل روش‌های مطالعه تاریخ، این مقاله رو به دقت بخونید. 

در ابتدای این مقاله، بارم بندی امتحان نهایی تاریخ به تفکیک هر درس، نوشته شده. 

درس ۱ تا ۶: ۶ نمره/ درس ۷: ۲ نمره/ درس ۹: ۳ نمره/ درس ۱۰ تا ۱۲: ۶ نمره

می‌تونی پی‌دی‌اف تاریخ دوازدهم رو دانلود کنی و توی گوشیت داشته باشی تا توی وقت‌هایی پرتت هم که کتاب دم دستت نیست، زمان رو از دست ندی.

4.5/5 - (20 امتیاز)
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 16 =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.