معرفی رشته‌های تجربی

معرفی رشته اعضای مصنوعی

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

معرفی رشته اعضای مصنوعی

سلام دوستان، من دانشجوی رشته اعضای مصنوعی هستم و در مقاله معرفی رشته اعضای مصنوعی قراره درباره‌ی دروس دانشگاهی، مهارت‌های مورد نیاز، بازار کار و مهاجرت در این رشته براتون توضیحاتی ارائه بدم تا بتونید بهترین انتخاب رشته رو انجام بدید.

آشنایی با رشته اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی در خصوص آموزش طریقه طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بر اساس اصول مهندسی و منطبق با آناتومی بدن به دانشجوهاست.

تفاوت این رشته با مهندسی پزشکی توی اینه که رشته مهندسی پزشکی توی زمینه الکترونیک و بیومکانیک کاربردی کل تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنه، یعنی طراحی یک دستگاه رادیولوژی یا فیزیوتراپی در حیطه کار مهندسی پزشکی قرار می‌گیره، در حالی که رشته اعضای مصنوعی به طراحی و ساخت وسایل کمکی و اعضای مصنوعی توجه داره و اعضای مصنوعی قابل ساخت توی این رشته اعضای مصنوعی خارج از بدن مثل دست، پا، چشم و بینیه.

رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی یکی از زیرشاخه‌های توانبخشیه که طریقه طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بر اساس اصول مهندسی و منطبق با آناتومی بدن آموزش داده میشه. در واقع دروس این رشته، مجموعه‌ای از علوم مهندسی و علوم پزشکیه. متخصص اعضای مصنوعی توی سه زمینه حمایت از اعضای ضعیف و ناتوان بدن، ساخت اندام مصنوعی برای عضو از دست رفته و برای اصلاح ناهنجاری‌ها فعالیت می‌کنه.

دانشجوها توی این رشته با مطالعه دروس پایه و تخصصی، نحوه ساخت ارتز و پروتز را یاد می‌گیرن. پروتز در واقع عضو مصنوعی انسانه که جایگزین عضو طبیعی انسان میشه، اما ارتز یک وسیله کمکیه که برای اندام‌های فلج یا ضعیف استفاده میشه و به فرد کمک می‌کنه تا کارآیی بهتری داشته باشه. ارتز و پروتز، گرایش‌های مقطع ارشد این رشته هستن.

این رشته در مقطع کارشناسی، گرایش خاصی نداره و به صورت عمومی ارائه میشه.

آخرین رتبه قبولی رشته اعضای مصنوعی

نمونه کارنامه قبولی رشته اعضای مصنوعی:

دروس دانشگاهی رشته اعضای مصنوعی

تعداد کل واحدها: ۱۲۸ واحد

دروس عمومی: ۲۰ واحد

دروس پایه فنی مهندسی: ۹ واحد

دروس پایه پزشکی و توانبخشی: ۲۷ واحد

دروس تخصصی: ۴۸ واحد

دروس کارآموزی در عرصه: ۲۴ واحد

کارآموزی در عرصه ارتزهای اندام پایینی، کارآموزی در عرصه پروتزهای اندام پایینی، کارآموزی در عرصه پروتزهای اندام بالایی، کارآموزی در عرصه ارتزهای اندام بالایی، کارآموزی در عرصه ارتزهای ستون فقرات.

آناتومی اندام بالایی، آناتومی اندام سطحی، آناتومی اندام پایینی، آناتومی ستون فقرات و نواحی قدامی شکم، آناتومی اعصاب، زبان تخصصی، فیزیولوژی عمومی، اصول توانبخشی و طب فیزیکی، نورولوژی، رادیولوژی، ارتوپدی ۱و۲، روانشناسی معلولین جسمی.

تکنیک ارتوپدی فنی، مدیریت مراکز ارتوپدی فنی، ارتزهای اندام بالایی، اخلاق حرفه‌ای، طراحی و ساخت ارتزهای بالازانو، ارتزهای اندام پایینی، کینزیولوژی و بیومکانیک ۱و ۲و۳، پروتزهای اندام پایینی ۱و۲، ارتزهای پا، طراحی و ساخت ارتزهای ستون فقرات ۱و۲، طراحی و ساخت ارتزهای پا، طراحی و ساخت پروتزهای زیر زانو، طراحی و ساخت ارتزهای زیر زانو، ارتزهای ستون فقرات، طراحی و ساخت پروتزهای اندام بالایی، طراحی و ساخت ارتزهای اندام بالایی، طراحی و ساخت پروتزهای بالا زانو، پروتزهای زیبایی، پروتزهای اندام بالایی، معاینه و ارزیابی.

رسم فنی، آمار و روش تحقیق، استاتیک، تکنیک قطعه سازی.

مبانی نظری اسلام، ادبیات فارسی، اخلاق اسلامی، زبان عمومی، تاریخ وتمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، انقلاب اسلامی، تربیت بدنی ۱و۲.

ادامه تحصیل در رشته داروسازی:

این رشته توی ایران تا مقطع کارشناسی و ارشد ارائه میشه.

شرط موفقیت و مهارت لازم در رشته اعضای مصنوعی

توانمندی درسی: دروس شیمی، زیست و زمین‌شناسی اهمیت زیادی در قبولی شما دارند.

توامندی شخصی: ساخت اعضای مصنوعی و کار کردن با بیماران کم‌توان یا نقص عضو، نیازمند قدرت جسمی بالایی هست.

تمام کار شما با افرادیه که دچار مشکلات جسمی هستن، از این جهت باید تحمل و صبوری بالایی داشته باشید و بتونین عواطف خودتون رو کنترل کنین.

توانایی مورد نیاز بعدی، ارتباط گرفتن با بیماران و برخورداری از ارتباط اجتماعی و عمومی بالاست. همچنین داشتن دقت و جزئی‌نگری توی تشخیص و طراحی و ساخت و رفع مشکلات ارتز و پروتزهای مورد نیاز بیمار، از مهارت‌هایی که شما رو توی این رشته آدم موفقی می‌کنه.

دانشجویان این رشته باید مثل یک مجسمه ساز و نجار، کار با گچ، قالب، اره، فلز و چرم رو بلد باشن و درواقع باید علاقه‌مند به امور صنعتی و فنی باشن. علاوه بر اون باید از نظر جسمی سالم و توانمند باشن تا بتونن از پس ساخت قالب با گچ و کار با وسایل مختلف بربیان و حتی گاهی لازمه که ساعت‌ها سرپا باشن و به ساخت اعضا بپردازن. همچنین نیازه از نظر روحی و روانی هم قوی و منسجم باشن چون با دردمندترین قشر بیماران در ارتباط هستن و باید بتونن نیازهاشون رو درک کنن.

مطلب پیشنهادی: معرفی رشته دندانپزشکی

بازار کار و درآمد رشته اعضای مصنوعی

این رشته کاربرد زیادی برای افراد جامعه داره و بیشتر حیطه‌های کاری این فارغ‌التحصیلان در بخش‌های خصوصیه. در حالت فعلی توی ایران، متخصص در زمینه ساخت پروتزهای زیبایی مثل بینی مصنوعی، گوش مصنوعی، چشم مصنوعی کم داریم. اگه فارغ التحصیلای این رشته اهل تحقیق و مطالعه باشن، آینده شغلی خوبی رو می‌تونن برای خودشون رقم بزنن.

محیط‌هایی مثل هلال احمر، بنیاد جانبازان، بهزیستی و بیمارستان‌های دارا مراکز ارتوپدی فنی، می‌تونن مشغول به کار و فعالیت بشن. از مزایای خوب این رشته اینه که فارغ‌التحصیلان بعد از بدست آوردن تجربه کافی، امکان راه‌اندازی مرکز خصوصی برای کمک به افراد فلج یا دارای مشکلات ارتوپدی رودارن.

میزان درآمد دریافتی هر فرد با توجه به سطح تحصیلات و نوع محیط کاری متغیره. در حالت معمولی، میانگین حقوق ماهانه یک کارشناس اعضای مصنوعی رو ۴ میلیون تومان در نظر می‌گیرن.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، استخدام این متخصصین تا ۱۰ سال آینده ۱۷ درصد قراره رشد داشته باشه و تعداد زیادی فرصت شغلی ایجاد می‌شه.

تفاوت رشته اعضای مصنوعی و مهندسی پزشکی:

تفاوت این رشته با مهندسی پزشکی در اینه که رشته مهندسی پزشکی، در زمینه الکترونیک و بیومکانیک کاربردی کل تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنه، یعنی طراحی یک دستگاه رادیولوژی یا فیزیوتراپی رو به عهده می‌گیره؛ در حالیکه رشته اعضای مصنوعی به طراحی و ساخت وسایل کمکی و اعضای مصنوعی می‌پردازه و اعضای مصنوعی‌ قابل ساخت در این رشته هم اعضای مصنوعی، خارج از بدن مثل دست، پا، چشم و بینیه.

این یکی از تفاوت‌های اساسی این دو رشته‌ست چون فارغ‌التحصیل مهندسی پزشکی علاوه بر اعضای مصنوعی‌ خارج از بدن، پروتزهای داخلی مثل قلب مصنوعی یا اعضای پیچیده الکترونیکی و مکانیکی مثل دست سیبرنتیکی رو هم طراحی می‌کنه، اما فارغ‌التحصیل اعضای مصنوعی‌، قطعات ساده‌تری که با ابزار دستی هم قابل ساخته، مثل پای مصنوعی عادی یا انواع بریس‌ها رو طراحی کرده و می‌سازه.

مطلب پیشنهادی: معرفی رشته مهندسی پزشکی

مهاجرت با رشته اعضای مصنوعی

آینده شغلی این رشته توی کشورهای مختلف روی انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی برای مشتاقان تحصیل اعضای مصنوعی در خارج از کشور تاثیرگذاره. طبیعتا این رشته از رشته‌های حساس به حساب میاد و فارغ‌التحصیلان اون توی هر کشوری برای ورود به بازار کار سایر کشورها باید مدارک خودشون رو به تایید برسونن. از این بابت تحصیل این رشته توی کشورهای اروپایی دارای مزیت به حساب میاد. چون بین کشورهای اروپایی پیمانی به نام معاهده بلونیا امضا شده و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های هر یک از این کشورها می‌تونن بدون نیاز به معادل‌سازی مدارک، در سایر کشورهای عضو مشغول به کار بشن و مدارک خودشون رو مورد تایید قرار بدن.

 

تحصیل رشته اعضای مصنوعی در روسیه:

از اصلی‌ترین مزیت‌های کشور روسیه برای دانشجویان ایرانی، عدم وجود مشکل در اعطای ویزای دانشجویی هست. شهریه دوره‌های تحصیل رشته اعضای مصنوعی توی روسیه، خیلی خیلی مناسبه. این شهریه برای دوره‌های تحصیل رشته اعضای مصنوعی توی روسیه به زبان روسی، ارزون‌تر از دوره‌هاییه که به زبان انگلیسی برگزار میشه.

 

تحصیل رشته اعضای مصنوعی در انگلستان:

انگلستان با داشتن دانشگاه‌های بسیار معتبر، از دیگر گزینه‌های اصلی انتخاب بهترین کشور برای تحصیل در رشته اعضای مصنوعی محسوب میشه. از این جهت خیلی از افراد مشتاق تحصیل رشته اعضای مصنوعی در انگلستان هستن تا فرصت ورود به بازار کار این کشور و همچنین گرفتن اقامت دائم توی این کشور هستن.

 

تحصیل رشته اعضای مصنوعی در کانادا:

کانادا با داشتن دانشگاه‌های معتبر و بازار کار مناسب، از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی در رشته‌های مختلف به حساب میاد. از این جهت برای علاقمندان تحصیل در رشته اعضای مصنوعی هم گزینه‌ی خوبی محسوب میشه.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.