مطالعه برای امتحان نهایی

روش مطالعه صحیح ریاضی دوازدهم برای امتحان نهایی

جدیدترین مطالب سایت

کانال تلگرام ما

روش مطالعه صحیح ریاضی دوازدهم برای امتحان نهایی

گرفتن نمره 20 امتحان نهایی ریاضی دوازدهم یکی از دغدغه‌های اصلی دانش‌آموزان محسوب میشه. این درس یکی از دروس تخصصی رشته تجربیه که بخش زیادی از سوالات کنکور هم از این کتاب طراحی میشه. ریاضی درسیه که خوندن اون هم میتونه خیلی سخت و دشوار باشه، هم برای کسانی که روش اصولی مطالعه ریاضی رو بلد باشن، بسیار شیرین و دلچسب باشه. در این مطلب قصد داریم روش مطالعه صحیح ریاضی دوازدهم رو با هم مرور کنیم.

مباحث این کتاب شامل تابع، مثلثات، حد بی نهایت و حد در بی نهایت، مشتق، کاربرد مشتق، هندسه و احتمال میشه. اولین توصیه‌ به دانش آموزان اینه که برای برای گرفتن نمره بیست در امتحان نهایی ریاضی تجربی، تقویت کردن پایه تو این درس خیلی مهمه. چون اکثر این فصل‌ها مطالبی دارن که نیازه دانش آموز مباحث پایه‌ای رو خوب بلد باشه و بدون داشتن اطلاعات پایه‌ای، فهمیدن این مبحث‌ها کمی سخت میشه. نکته بعدی اینه که درس‌های محاسباتی‌ای مثل ریاضی تجربی شب امتحانی نیستن. این درس نیاز به پیوسته خوندن و تمرین زیاد داره که باید در طی سال انجام بشه.

مطالعه ریاضی ۳ برای امتحان نهایی

مراحل یادگیری ریاضی تجربی

۱. سعی کنید تو کلاس حضوری فعالیت داشته باشید و به دقت به تدریس معلمتون گوش کنید. سوالاتی که دبیرتون می‌پرسه رو به دقت حل کنید و تو جزوه‌تون وارد کنید. به سوالاتی هم که همکلاسی‌هاتون می‌پرسن به دقت گوش کنید و سعی کنید که شما هم اون سوال رو برای خودتون حل کنید. خیلی وقت‌ها سوالات اونا دقیقا مسئله‌ای هست که ایراد شما هم هست. از طرف دیگه یکی از راه‌های فعال بودن تو کلاس دقت کردن به همین سوالاته.

۲. بعد از اومدن از مدرسه حتما درس اون روز رو دوباره بخونید و تمریناتی که دبیرتون داده رو با دقت و صرف وقت مناسب حل کنید. برای یادگیری بهتر می‌تونید از کتاب کمک آموزشی ریاضی دوازدهم تجربی هم استفاده کنید.

۳. در حین مطالعه و حل کردن تمرینات و تست‌های ریاضی حتما به اشکالاتی برمی‌خورید که لازمه اونا رو بنویسید و از دبیرتون سوال کنید. رفع اشکال، بهترین روش مطالعه ریاضی برای امتحان نهایی هست که باید انجام بدید. بعد از این کار مجددا تمرین زیاد حل کنید تا اون درس به حد کافی براتون تثبیت بشه.

 

۴. از خلاصه نویسی غافل نشید. خلاصه درس ریاضی میتونه شامل فرمول‌ها و چند سوال مهم و پر نکته با توضیح و روش حل اون‌ها، به زبون خودتون باشه.

۵. از مرور کردن این درس غافل نشید. بدون مرور زیاد و صحیح، یادگیری شما بسیار کاهش پیدا میکنه. بعد از تدریس مبحث جدید، از درس‌هایی که قبلا خوندید حتما تمرین حل کنید.

بهترین منبع برای مطالعه ریاضی امتحان نهایی

اکثر دانش آموزان با خرید چندین کتاب کمک آموزشی برای ریاضی خودشون رو سردرگم می‌کنن. یادتون باشه که اولین و اصلی‌ترین منبع برای امتحان نهایی این درس، کتاب درسیه. چون برخلاف امتحانات مستمر و نوبت اول، امتحان نهایی به صورت کشوری و برای همه دانش آموزان یکسانه، بنابراین منبعی که برای همه یکسانه کتاب درسیه. در هر حال برای تمرین بیشتر می‌تونید تنها از یک کتاب کمک آموزشی استفاده کنید.

اگر میخوای پی‌دی‌اف کتاب ریاضی ۳ رو توی گوشیت داشته باشی، روی لینکش کلیک کن و به راحتی دانلودش کن.

اولین قدم‌ها برای مطالعه ریاضی امتحان نهایی

برای اینکه به شکل مفیدی درس بخونید باید چند مورد رو رعایت کنید که به اون‌ها می‌پردازیم.

۱. انتخاب محل مناسب برای مطالعه

برای داشتن بهترین بازده باید قبل از اینکه سراغ مطالعه برید، مطمئن بشید که محل مطالعه شرایط لازم رو داره. شرایط مطلوب محل درس خوندن میتونه شامل:

  • داشتن نور کافی (برای اینکه چشمتون اذیت نشه و مغزتون فرمان خوابیدن صادر نکنه!)
  • شلوغ و پرسروصدا نبودن محل مطالعه (به خصوص برای این درس که به تمرکز زیادی لازم داره)
  • استفاده نکردن از گوشی، به عنوان مهم‌ترین عامل پرت شدن حواس!

 

۲. تغذیه مناسب

اغلب دانش آموزان وقتی که بصورت فشرده درس می‌خونن، به بهانه اینکه وقت ندارن، اصلا به تغذیه‌شون اهمیت نمیدن. داشتن تغذیه کافی و استفاده از مواد مغذی به یادگیری بهتر و افزایش بازده مطالعه کمک میکنه. بجای خوردن شکلات و بصورت کلی مواد قندی، از میوه استفاده کنید. از خوردن چایی و قهوه هم تا جای ممکن دوری کنید. کافئین زیاد همونطور که تاثیر کوتاه مدت خوبی داره، اثرش هم زود از بین میره و تاثیر منفی چند برابری میذاره.

 

۳. حفظ آرامش

داشتن استرس زیاد به کم شدن تمرکز و بازده مطالعاتی شما منجر میشه. اگرچه که حفظ آرامش تو شب امتحان میتونه سخت باشه، اما شدنیه!

شب امتحان نهایی ریاضی

همونجور که گفته شد، مطالعه این درس رو اصلا نباید به شب امتحان واگذار کنید. اما اگه یه درصد این اتفاق افتاد، چند تا راهکار بهتون آموزش داده میشه تا بتونید بهترین نتیجه ممکن رو بگیرید.

۱.  تنظیم برنامه

اول از همه تعداد ساعاتی که تا امتحان دارید رو حساب کنید و طبق اون برای خودتون برنامه‌ای تنظیم کنید. برنامه رو جوری تنظیم کنید که خیلی ایده‌آل گرایانه و غیر قابل اجرا نباشه.

۲. مطالعه دقیق کتاب درسی

از اونجایی که کتاب درسی اصلی‌ترین منبع طراحی سوالات امتحان نهاییه، اون رو باید به دقت مطالعه کنید. مثال‌ها، تمرینات و مسائل مطرح شده در کتاب، گزینه‌های اصلی طراحان سواله. سعی کنید کتاب درسی رو موبه‌مو بخونید. از قسمت‌هایی که به ظاهر مهم نیستن هم به سادگی عبور نکنید. خیلی وقت‌ها سوالات دام‌دار و چالشی از این قسمت‌ها طراحی میشن.

۳. تمرین زیاد

ریاضی درس حفظی نیست. این درس برای یادگیری نیاز به تمرین زیاد داره. بهترین منبع برای تمرین علاوه بر کتاب درسی، سوالات امتحان نهایی ریاضی تجربی سال‌های قبله. در غالب موارد، سوالات سال‌های قبل تکرار میشن و حل اون‌ها برای گرفتن نمره بهتر به شما کمک میکنه. همچنین این سوالات استاندارد مناسبی به شما نشون میده که می‌تونید بر اساس اون راهبرد مناسب‌تری برای مطالعه‌تون انتخاب کنید.

۴. اولویت بندی

اگر فرصت کافی برای مطالعه تمام کتاب ندارید و یا اگر می‌خواید استرس خودتون رو کم کنید، بر اساس بارم بندی این درس، فصل‌ها رو اولویت بندی کنید.

ریاضی امتحان نهایی

بارم بندی درس ریاضی دوازدهم تجربی

۱. تابع 2 نمره

۲. مثلثات 2 نمره

۳. حد بی نهایت و حد در بی نهایت 2 نمره

۴. مشتق 5 نمره (تا صفحه 76 کتاب 1 نمره ؛ صفحه 77 تا آخر فصل 4 نمره)

۵. کاربرد مشتق 3.5 نمره

۶. هندسه 3.5 نمره

۷. احتمال 2 نمره

بارم بندی دروس امتحان نهایی تجربی رو به طور کامل مطالعه کنید.

راه دیگه‌ی اولویت بندی اینه که ابتدای فصل‌های سخت رو بخونید و اونا رو به ساعات پایانی منتهی به روز امتحان به تاخیر نندازید. فصل‌هایی که روی اونا تسلط کافی ندارید، زمان بیشتری برای یادگیری و درگیر شدن ذهنتون لازم دارن که هر چی به زمان امتحان نزدیک‌تر باشه، به دلایل مختلفی مثل استرس، یادگیریشون کمتر میشه.

4.7/5 - (17 امتیاز)
اشتراک گذاری این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

اسلایدرهای محبوب
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

کاربر عزیز لطفا پروکسی یا فی.لت.ر شک.ن خود را روشن کنید و روی لینک زیر بزنید.

اگر در عضویت کانال مشکل دارید به آیدی darsban1@ داخل تلگرام پیام بدید تا شما را عضو کنند.